Kompetansedefinisjonen i læreplanverket

Læreplanene for fag beskriver kompetansen elevene og lærlingene skal utvikle i fagene. Kompetanse er derfor et sentralt begrep i alt arbeid med læreplanene. 

Kompetanse i fagene

Hele læreplanen skal ligge til grunn for elevenes og lærlingenes opplæring. Innholdet i læreplanene bygger på følgende definisjon av kompetanse. 

Læreplanene for fag bygger innholdet på følgende definisjon av kompetanse:

Kompetanse er å kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre utfordringer og løse oppgaver i kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner. Kompetanse innebærer forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning. Overordnet del 2.2

I planleggingen av opplæringen og i vurderingsarbeidet, må skoler og lærebedrifter forstå kompetansebegrepet og legge dette til grunn. 

Om de ulike delene i definisjonen

  • Kunnskaper innebærer å kjenne til og forstå fakta, begreper, teorier, ideer og sammenhenger innenfor ulike fagområder og temaer. En viktig del av kompetanse er derfor å ha kunnskaper.
  • Ferdigheter er å beherske handlinger eller prosedyrer for å utføre oppgaver eller løse problemer, og omfatter blant annet motoriske, praktiske, kognitive, sosiale, kreative og språklige ferdigheter. De fem grunnleggende ferdighetene er en del av dette.
  • Å anvende kunnskaper og ferdigheter for å mestre utfordringer og løse oppgaver handler om at kompetanse er noe mer enn isolerte kunnskaps- eller ferdighetselementer, kunnskaper og ferdigheter må brukes sammen.
  • Å tilegne seg handler om å vite hvordan man skal ta til seg kunnskaper og ferdigheter når man trenger dem. Læringsstrategier og å lære å lære inngår derfor i dette.
  • Forståelse og evne til refleksjon og kritisk tenkning handler om å se ting fra flere sider og å kunne vurdere påstander, argumenter og handlingsvalg.
  • I kjente og ukjente sammenhenger og situasjoner innebærer at eleven eller lærlingen skal kunne overføre det de har lært, til ulike og nye sammenhenger, også i livet utenfor skolen.

Refleksjonsspørsmål

  • Har vår skole en felles forståelse av definisjonen av kompetanse og hva den innebærer?
  • Hvordan kan vi bruke kompetansedefinisjonen aktivt i planleggingen av opplæringen og i vurderingsarbeidet og hvordan vil vi styrke dette arbeidet?
  • Hva gjør vi som bidrar til at elever eller lærlinger oppnår den kompetansen som er beskrevet i kompetansebegrepet?