Ta imot nyankomne elever
En god velkomst på skolen kan trygge både eleven og foreldrene. Å ta imot nyankomne elever krever forberedelser både fra skoleeier, skolen og medelevene. Mye vil være nytt for både eleven og foreldrene.
Barn og unge kommer til Norge av ulike årsaker, som flukt, familiegjenforening eller fordi foreldrene har fått jobb her. Uavhengig av hvorfor de kommer til Norge er det viktig at de begynner på skolen så raskt som mulig. Å gå på skolen sammen med jevnaldrende og med trygge voksne, har en normaliserende effekt for barn og unge som opplever store endringer i livet. Særlig gjelder dette hvis hendelsene har vært uforutsette og/eller traumatiserende.
Regelverket legger vekt på at barn og unge i grunnskolepliktig alder skal få opplæring så raskt det lar seg gjøre, og senest innen én måned.
Samarbeid med andre tjenester
Å motta nyankomne barn og unge krever samarbeid på tvers av tjenester.
Kommunen må ha rutiner som sikrer at skoleeier og skolen får beskjed så raskt som mulig om nye barn som oppholder seg i kommunen. Kommunen bør så raskt som mulig opprette dialog med familien og eleven for å bli kjent med eleven, og få kunnskap om blant annet tidligere skolebakgrunn, språkkunnskaper og særskilte behov. Eleven og foreldrene vil også ha behov for god informasjon om skolen og skoletilbudet.
Fylkeskommunen har et ansvar for at ungdom i målgruppen for videregående opplæring får god informasjon om søknad og inntak til videregående opplæring, og hvilke tilbud fylkeskommunen har. Vanligvis skjer dette ved hjelp av grunnskolene i fylket.
Fylkeskommunen bør ha rutiner som sikrer at riktige støtte- og hjelpeinstanser rundt nyankomne elever får god informasjon. Dette kan i tillegg til rådgivere i ungdomstrinnet eller læringssentre, være blant annet kommunale flyktningetjenester, NAV eller omsorgssenter for enslige mindreårige asylsøkere.
En god oppstart
Skolen har ansvar for å legge til rette for en god oppstart. De første møtene med nyankomne elever og foreldre er starten på å bli kjent med elevene og deres ressurser. Dette legger grunnlaget for å bygge en trygg og god relasjon til eleven og foreldrene.
Gjennom de første møtene bør skolen informere om skoletilbudet, og om hvilke muligheter og forventninger skolen har til et godt samarbeid. Det er mye som vil være nytt den første tiden, og det kan være behov for å gjenta eller dele opp informasjonen. Skolen må også gi rom for at eleven og foreldrene kan formidle sine behov, forventninger og ønsker.
Et godt samarbeid er et felles ansvar for skolen og foreldrene. Skolen bør ha rutiner for å skape gode møtearenaer, og snakke om hvilken informasjon det er nødvendig at skole og foreldrene utveksler.
Skolen har ansvar for å legge til rette for et godt første møte med nyankomne elever og foresatte. Dette er starten på å bli kjent med elevene og deres ressurser. Det første møtet legger grunnlaget for å bygge en trygg og god relasjon til elev og foresatte.
I denne filmen ser du hvordan Husabø skole i Egersund tar imot en nyankommen elev og hennes foresatte.
Opplæringstilbudet til nyankomne elever skal være tilpasset den enkelte eleven, og ta utgangspunkt i deres språklige og faglige forutsetninger. Eleven skal være en del av et inkluderende fellesskap.
Les mer: Tilrettelegge opplæringen for minoritetsspråklige og nyankomne elever
Les mer om det første møtet mellom hjem og skole (NAFO)
Informasjon om dagsturer og overnattingsturer i skoletiden
Det kan være uvant og ukjent for mange foreldre at undervisning også innebærer ulike former for turer. Det er viktig at skolen gir god informasjon om turen. Hva skal elevene gjøre? Hvor går turen? Hva skal de lære?
For foreldre er det ikke alltid like lett å se utflukter til steder som et museum, en gård eller biblioteket som en læringsarena. Det er derfor viktig at skolen gir god og forståelig informasjon om turen, innholdet, målet og eventuelt utstyret elevene må ha med.
Behov for tolk
Mange nyankomne barn og foreldre har begrensede norskferdigheter. Det kan derfor være nødvendig å bruke tolk av og til, som i møter, utviklingssamtaler, foreldresamtaler eller andre situasjoner der dere drøfter viktige ting som gjelder barnets trivsel og utvikling.
Les mer: Bruk av tolk i barnehagen og skolen
Her finner du filmen på flere språk (NAFO)
Leirskole
I forkant av en tur på leirskole er det vanlig at skolen arrangerer et foreldremøte. Alle må få mulighet til å delta i samtalen og stille spørsmål slik at de blir trygge på at deres barn blir godt ivaretatt. Ofte er det nødvendig å bruke tolk. Det kan også være en fordel at en tospråklig lærer er med på møtet og forteller om sine erfaringer med overnattingsturer.
Les mer om ekskursjoner og leirskole (NAFO)