Rammeplan for barnehagen
2. Ansvar og roller
Barnehageeieren og alle som arbeider i barnehagen, skal sammen bidra til å oppfylle målene og kravene i rammeplanen med utgangspunkt i sine erfaringer og sin kompetanse. Dette kapitlet beskriver barnehageeierens, styrerens og den pedagogiske lederens roller i barnehagen. Dette er de betegnelsene som er brukt i barnehageloven.
Rammeplanens øvrige kapitler inneholder plikter for barnehagens personale og omfatter alle som arbeider i barnehagen. Barnehagelærere er den profesjonen som utdannes spesielt for å kunne ivareta barnehagens oppgaver. Barnehagen er en lærende organisasjon der hele personalet skal reflektere rundt faglige og etiske problemstillinger, oppdatere seg og være tydelige rollemodeller. De skal ivareta relasjoner mellom barna i grupper, mellom barn og personalet og mellom personalet og foreldre.
Støttemateriell
Støttemateriellet er frivillig å bruke.
Temasider og artikler
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan legger vi til rette for en felles forståelse av ansvar og roller i vår barnehage?
- Hvilke faglige og etiske problemstillinger bør vi reflektere rundt i vår barnehage?
- Hvordan jobber vi med å være gode rollemodeller i vår barnehage?
- Det er mange relasjoner i en barnehage. Hvilke har vi og hvordan ivaretar vi disse? (barn-barn, barn-voksen, voksen-voksen)
- Hvordan kan vi holde oss oppdaterte på forskning og relevant kunnskap?