Rammeplan for barnehagen
8. Barnehagens arbeidsmåter
Arbeidsmåtene skal ivareta barnas behov for omsorg og lek, fremme læring og danning og gi barn mulighet for medvirkning. Personalet skal ta i bruk varierte arbeidsmåter, og de skal tilpasses til enkeltbarn, barnegruppen og lokalmiljøet. Valg av arbeidsmåter gir muligheter for å gjøre barnehagens innhold spennende og variert. Arbeidsmåtene kan bidra til å skape engasjement, interesse og motivasjon og gir mulighet for å tilføre nye erfaringer og opplevelser i barnehagen.
Personalet skal
- ta utgangspunkt i barnas erfaringer, interesser, synspunkter og initiativ i barnehagens daglige arbeid og ved valg og gjennomføring av temaer og prosjekter
- bygge på kreativitet og lek og være åpne for improvisasjon og barns medvirkning
- veksle mellom spontane og planlagte aktiviteter
- stimulere barnas undring og evne til å stille spørsmål, søke opplevelser, ta initiativ og mestre nye ting
- gi barna varierte inntrykk og mulighet til å uttrykke seg på forskjellige måter
- arbeide tverrfaglig og helhetlig og se de ulike delene i rammeplanen i sammenheng
- inkludere nærmiljø og lokale forhold ved planlegging og gjennomføring av aktiviteter
- jevnlig vurdere om valg av arbeidsmåter bidrar til å realisere rammeplanen.
Støttemateriell
Støttemateriellet er frivillig å bruke.
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan legger vi til rette for varierte arbeidsmåter i vår barnehage?
- Hvordan vurderer vi våre arbeidsmåter?
- Hvordan tar vi utgangspunkt i barnas erfaringer, interesser, synspunkter og initiativ i barnehagens daglige arbeid? For eksempel ved valg av tema og prosjekter?
- Hvordan sørger vi for at barns medvirkning blir ivaretatt?
- Hvordan tilpasser vi aktiviteter og arbeidsmåter slik at barna får mulighet til å undre seg?
- Hvordan tilpasser vi aktiviteter og arbeidsmåter slik at barna får utforske?
- Hvordan legger vi til rette for lek som gir rom for barns kreativitet?
- Hva gjør vi for å arbeide med de ulike delene i rammeplanen i sammenheng og hvordan legger vi til rette for å arbeide tverrfaglig?
- Hvilke aktiviteter velger vi for å la barna få uttrykke seg på ulike måter?