Rammeplan for barnehagen
Barnehagens digitale praksis
Barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Ved bruk av digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet skal dette støtte opp om barns læreprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn. Ved bruk av digitale verktøy skal personalet være aktive sammen med barna. Samtidig skal digitale verktøy brukes med omhu og ikke dominere som arbeidsmåte. Barnehagen skal utøve digital dømmekraft og bidra til at barna utvikler en begynnende etisk forståelse knyttet til digitale medier.
Personalet skal
- utøve digital dømmekraft når det gjelder informasjonssøk, ha et bevisst forhold til opphavsrett og kildekritikk og ivareta barnas personvern
- legge til rette for at barn utforsker, leker, lærer og selv skaper noe gjennom digitale uttrykksformer
- vurdere relevans og egnethet og delta i barnas mediebruk
- utforske kreativ og skapende bruk av digitale verktøy sammen med barna.
Støttemateriell
Støttemateriellet er frivillig å bruke.
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan legger vi til rette for at barna kan utforske, leke og lære ved bruk av digitale verktøy?
- Hva legger vi i begrepet digital dømmekraft og hvordan utøver vi dette i vårt arbeid?
- Hvilke verktøy og ressurser har vi i vår barnehage som kan brukes i den digitale praksisen?
- Hvordan utøver vi digital dømmekraft i vårt arbeid?
- Hvordan arbeider vi for å ivareta personvernet til barna, personalet og foreldrene?
- Hvordan legger vi til rette for at barna kan være kreative og skapende gjennom digitale uttrykksformer?