Rammeplan for barnehagen
Barnehagen skal fremme kommunikasjon og språk
Barnehagen skal være bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling. Gjennom dialog og samspill skal barna støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening. Barnehagen skal anerkjenne og verdsette barnas ulike kommunikasjonsuttrykk og språk, herunder tegnspråk. Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling. I barnehager for samiske barn i samiske distrikt skal barnehagen fremme barnas samiskspråklige kompetanse.
Personalet skal
- anerkjenne og respondere på barnas ulike verbale og non-verbale uttrykk og støtte deres språkutvikling
- stimulere barns verbale og non-verbale kommunikasjon og legge til rette for at alle barn involveres i samspill og i samtaler
- sørge for at alle barn får varierte og positive erfaringer med å bruke språk som kommunikasjonsmiddel, som redskap for tenkning og som uttrykk for egne tanker og følelser
- være bevisst på sine roller som språklige forbilder og være lydhøre i kommunikasjon med alle barn
- følge med på barnas kommunikasjon og språk og fange opp og støtte barn som har ulike former for kommunikasjonsvansker, som er lite språklig aktive, eller som har sen språkutvikling
- bidra til at språklig mangfold blir en berikelse for hele barnegruppen, støtte flerspråklige barn i å bruke sitt morsmål og samtidig aktivt fremme og utvikle barnas norsk-/samiskspråklige kompetanse.
Støttemateriell
Støttemateriellet er frivillig å bruke.
Temasider og artikler
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan anerkjenner og responderer vi på barnas ulike verbale og non-verbale uttrykk?
- Hvordan jobber vi med å være bevisste på vår rolle som språklige forbilder?
- Hvordan jobber vi med å fange opp og støtte barn som har ulike kommunikasjonsvansker, som er lite språklig aktive eller har sen språkutvikling?
- Hvordan jobber vi med å støtte flerspråklige barn i å bruke sitt morsmål? Hvilke verktøy, ressurser og materiell har vi tilgjengelige på ulike språk?
- Hva gjør vi for at språklig mangfold blir en berikelse for hele barnegruppen?
- Hvordan påvirker våre måter å svare på barnas oppfatning av det de er nysgjerrige på?