Rammeplan for barnehagen
Barnehagen skal fremme læring
I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Barnehagen skal introdusere nye situasjoner, temaer, fenomener, materialer og redskaper som bidrar til meningsfull samhandling. Barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær skal anerkjennes, stimuleres og legges til grunn for deres læringsprosesser. Barna skal få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt. Barna skal få bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser. Barnehagen skal bidra til læringsfellesskap der barna skal få bidra i egen og andres læring.
Personalet skal
- sørge for et inkluderende fellesskap og legge til rette for at barn kan bidra i egen og andres læring
- legge til rette for helhetlige læringsprosesser som fremmer barnas trivsel og allsidige utvikling
- være oppmerksomme på barnas interesser og engasjement og legge til rette for læring i ulike situasjoner og aktiviteter
- støtte og berike barnas initiativ, undring, nysgjerrighet, kreativitet, læringslyst og tiltro til egne evner
- utvide barnas erfaringer og sørge for progresjon og utvikling i barnehagens innhold
- støtte barnas refleksjoner rundt situasjoner, temaer og fenomener og skape forståelse og mening sammen med dem
- sørge for at alle barn kan få rike og varierte opplevelser og erfaringer, utfordringer og mestringsopplevelser.
Støttemateriell
Støttemateriellet er frivillig å bruke.
Film
Refleksjonsspørsmål
- Hva kjennetegner et stimulerende miljø som støtter opp om barns lyst til å leke, utforske, lære og mestre?
- Hvordan skaper vi et læringsfellesskap der barna får bidra i egen og andres læring?
- Hvordan kan vi sørge for progresjon i barnehagens innhold og hvordan kan vi vise dette i planene våre?
- Hvordan legger vi til rette for at barna skal få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt?
- Hvordan stimulerer vi barns nysgjerrighet, undring, initiativ, læringslyst og kreativitet?
- Hvordan stimulerer vi barns tiltro til egne evner?