Rammeplan for barnehagen
9. Barnehagens fagområder
Fagområdene gjenspeiler områder som har interesse og egenverdi for barn i barnehagealder, og skal bidra til å fremme trivsel, allsidig utvikling og helse. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng, og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. I samiske barnehager skal arbeidet med fagområdene ta utgangspunkt i samisk språk, kultur og tradisjonskunnskap.
Barnehagens verdigrunnlag og formål skal gi retning for og prege arbeid med fagområdene, og barnas rett til medvirkning skal ivaretas. Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Barnehagen skal ta utgangspunkt i barnas engasjement og bidrag slik at arbeidet med fagområdene kan oppleves som en meningsfull og morsom del av barnas hverdag. Barnas interesse for fagområdene skal stimuleres, og barnehagen skal bidra til å etablere et lærende fellesskap som verdsetter ulike uttrykk og meninger. Barna skal utvikle kunnskaper og ferdigheter innenfor alle fagområder gjennom undring, utforsking og skapende aktiviteter. Barnehagen skal bruke ulikt materiell og utstyr, teknologi og digitale verktøy, spill, bøker og musikk i arbeidet med fagområdene. Fagområdene er i stor grad de samme som barn senere møter som fag i skolen.
Støttemateriell
Støttemateriellet er frivillig å bruke.
Temasider og artikler
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan arbeider vi med å se barnehagens verdigrunnlag, formål og innhold i sammenheng med fagområdene?
- Hvordan legger vi til rette for undring, utforsking og skapende aktiviteter som en del av vårt arbeid med fagområdene?
- Hvordan kan vi sikre at leken er utgangspunkt for arbeidet med fagområdene?
- På hvilken måte bruker vi barnas interesser, synspunkter og engasjement i arbeidet med fagområdene?
- Hvordan legger vi til rette for at barns rett til medvirkning ivaretas i arbeidet med barnehagens fagområder?
- På hvilken måte etablerer vi lærende fellesskap i barnegruppa som verdsetter ulike uttrykk og meninger?
- Hva gjør vi for at arbeidet med de ulike fagområdene kan oppleves som en meningsfull og morsom del av barnas hverdag?
- Hvordan arbeider vi med planlegging og gjennomføring av det pedagogiske innholdet for å se alle barnehagens fagområder i sammenheng?