Rammeplan for barnehagen
Natur, miljø og teknologi
Opplevelser og erfaringer i naturen kan fremme forståelse for naturens egenart og barnas vilje til å verne om naturressursene, bevare biologisk mangfold og bidra til bærekraftig utvikling. Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider.
Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.
Gjennom arbeid med natur, miljø og teknologi skal barnehagen bidra til at barna
- opplever og utforsker naturen og naturens mangfold
- får gode opplevelser med friluftsliv året rundt
- opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
- får kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, lærer av naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen
- får kunnskap om dyr og dyreliv
- lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi
- får kjennskap til menneskets livssyklus.
Personalet skal
- legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring
- gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd
- synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen
- utforske og eksperimentere med teknologi og naturfenomener sammen med barna.
Støttemateriell
Støttemateriellet er frivillig å bruke.
Temasider og artikler
Refleksjonsspørsmål
- Hva legger vi i teknologi og hvordan kan vi jobbe med det hos oss?
- Hvordan bidrar vi som rollemodeller for at barna skal få gode opplevelser ute i naturen?
- Hvordan kan vi bidra til at barna får utforske, reflektere og eksperimentere videre når de opplever eller er nysgjerrige på naturfenomener?
- Hvordan legger vi til rette slik at alle barn kan få bruke naturen som arena for lek, utforsking, undring og læring?
- Hvilke muligheter for gode naturopplevelser følger de ulike årstidene?
- På hvilken måte gir vi barna kjennskap til naturen slik at de kan utvikle respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen?
- Hva gjør vi for å gi barna kjennskap til og kunnskap om dyr og dyreliv?
- Hvordan legger vi til rette for at barna får delta i aktiviteter som gir dem mulighet til å utforske naturen og naturens mangfold?
- Hvordan utforsker og eksperimenterer vi med teknologi og naturfenomener sammen med barna?
- Hvordan jobber vi med bærekraftig utvikling i vår barnehage?