Rammeplan for barnehagen
Vurdering
Barnehagen skal jevnlig vurdere det pedagogiske arbeidet. Det betyr at det pedagogiske arbeidet skal beskrives, analyseres og fortolkes ut fra barnehagens planer, barnehageloven og rammeplanen. Hovedformålet med vurderingsarbeidet er å sikre at alle barn får et tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen.
Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i. Felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring. Det kan også bidra til en åpen diskusjon om barnehagens formål, innhold og oppgaver. Faglige og etiske problemstillinger skal inngå i vurderingsarbeidet. På denne måten kan personalet lære av egen praksis og bidra til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet.
Kunnskap om barnegruppens og enkeltbarns trivsel og allsidige utvikling er viktig for å gi alle barn et tilrettelagt tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen. Barnets trivsel og allsidige utvikling skal derfor observeres og vurderes fortløpende, med utgangspunkt i barnets individuelle forutsetninger og kunnskap om barns utvikling og behov. Barnets erfaringer og synspunkter skal inngå i vurderingsgrunnlaget.
Støttemateriell
Støttemateriellet er frivillig å bruke.
Temasider og artikler
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan jobber vi systematisk med å vurdere det pedagogiske arbeidet i vår barnehage? Hvordan bruker vi vurderingen inn i videre arbeid?
- Hvordan observerer vi det enkelte barns trivsel og utvikling fortløpende? Og hvordan bruker vi observasjonene?
- Hvordan reflekterer vi sammen over utfordringer vi møter?
- Hvordan ivaretar vi barns synspunkter og erfaringer inn i vårt vurderingsarbeid?
- Hvilke faglige og etiske problemstillinger diskuterer vi?