Rammeplan for barnehagen
Barn og barndom
Barnehagen skal anerkjenne og ivareta barndommens egenverdi. Å bidra til at alle barn som går i barnehage, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek, er fundamentalt. Barnehagen er også en forberedelse til aktiv deltakelse i samfunnet og bidrar til å legge grunnlaget for et godt liv.
Alle handlinger og avgjørelser som berører barnet, skal ha barnets beste som grunnleggende hensyn, jf. Grunnloven § 104 og barnekonvensjonen art. 3 nr. 1. Dette er et overordnet prinsipp som gjelder for all barnehagevirksomhet.
Barna skal møtes som individer, og barnehagen skal ha respekt for barnets opplevelsesverden. Barns liv påvirkes av omgivelsene, men barn påvirker også sine egne liv. Barnehagen skal gi rom for barnas ulike forutsetninger, perspektiver og erfaringer og bidra til at barna, i fellesskap med andre, utvikler et positivt forhold til seg selv og tro på egne evner. Barna skal møtes med empati og få mulighet til å videreutvikle egen empati og evne til tilgivelse.
Støttemateriell
Støttemateriellet er frivillig å bruke.
Temasider og artikler
Refleksjonsspørsmål
- Hva legger vi i barndommens egenverdi og hvordan anerkjenner vi den?
- Hvordan bidrar vi til at alle barn får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek?
- Hva legger vi i å ha respekt for barnets opplevelsesverden? Hvordan viser vi dette i måten vi møter barna på?
- Hvordan kan vi jobbe for at alle barn skal utvikle et positivt forhold til seg selv og tro på egne evner?
- Hvordan møter vi alle barn med empati og hvordan jobber vi med å videreutvikle barns evne til empati?
- Hva betyr det å ha barnets beste som grunnleggende hensyn i alle handlinger og avgjørelser som berører barnet?