Rammeverk for grunnleggende ferdigheter i tegnspråk
5 Å kunne produsere tegnspråktekst som grunnleggende ferdighet
Tegnspråk er et visuelt-gestuelt språk uten skrift. En tegnspråktekst er en sammenhengende tekst på tegnspråk som er planmessig utformet og strukturert, og som lagres gjennom digitale verktøy i stedet for å skrives ned.
Å kunne produsere tegnspråktekst er å ytre seg på en klar og forståelig måte og å være i stand til å planlegge, utforme og bearbeide tegnspråktekster som er tilpasset innholdet og formålet med produksjonen. For å kunne produsere en tegnspråktekst som er forståelig og hensiktsmessig, bør ulike tegnspråklige og digitale delferdigheter utvikles og samordnes.
Produksjon av tegnspråktekst er et redskap for å utvikle og strukturere egne tanker og egen læring. Å utvikle ferdigheter i å produsere tegnspråktekster er for tegnspråkbrukere en forutsetning for livslang læring og for å kunne delta aktivt i samfunnslivet på en kritisk og reflektert måte.
Ferdighetsområder i å kunne produsere tegnspråktekst
Planlegge og bearbeide innebærer å kunne ta i bruk ulike strategier og kilder som forberedelse til produksjon av tegnspråktekster, og å være i stand til å revidere tekster på bakgrunn av egen vurdering og andres tilbakemeldinger.
Å utforme innebærer å kunne beherske og ta i bruk tegn, morfologi, setningsoppbygging, tekstbinding og non-verbale komponenter på en hensiktsmessig måte, i kombinasjon med digitale og analoge uttrykksmidler som bilder, figurer og symboler.
Kommunisere innebærer å kunne uttrykke meninger, drøfte problemstillinger, dele kunnskap og erfaringer gjennom å tilpasse egne tegnspråktekster til mottaker, innhold og formål.
Reflektere og vurdere innebærer å bruke produksjon av tegnspråktekster som redskap for å kunne følge med på og å utvikle bevissthet om egen læring og utvikling.
Hvordan utvikles ferdigheten?
Den første opplæringen i å produsere tegnspråktekster innebærer å utvikle bruk av blikk, håndform, håndorientering, bevegelse, retning, munnstillinger og mimikk.
Opplæringen skal videre utvikle ferdigheter i å sette sammen tegn til enkle tegnspråktekster og til å kombinere tegnspråk og digitale virkemidler og medier. Den videre utviklingen av tekstskaping henger tett sammen med den faglige utviklingen.
Produksjon av tegnspråktekster er et redskap for læring i alle fag, og gjennom å utvikle egne tegnspråktekster blir faglige ferdigheter utviklet. Parallelt med den faglige progresjonen blir stadig mer avanserte og fagspesifikke ferdigheter i tekstskaping utviklet, slik at form og innhold i teksten blir tilpasset formålet med produksjonen.
Ferdighetsområder | Nivå 1 | Nivå 2 | Nivå 3 | Nivå 4 | Nivå 5 |
---|---|---|---|---|---|
Planlegge og bearbeide | Lager video-notater og bruker enkle kilder som grunnlag for egne tegnspråktekster. Gjør enkle endringer i tegnspråktekster etter tilbakemelding. | Bruker video-notater og varierte kilder som grunnlag for tekstproduksjon. Vurderer og reviderer egne tegnspråktekster og beskriver kvaliteter ved dem. | Bruker ulike video-notater og varierte kilder som grunnlag for tekstproduksjon. Vurderer og reviderer egne tegnspråktekster og beskriver kvaliteter ved dem. | Velger varierte strategier og relevante digitale verktøy som grunnlag for tekstproduksjon, og integrerer, refererer og siterer relevante kilder. Reviderer egne tegnspråktekster og vurderer kvaliteter ved dem. | Velger relevante strategier for tekstproduksjon på tegnspråk og bruker kilder på en kritisk og etterprøvbar måte. Foretar kritisk revisjon av egne tegnspråktekster. |
Utforme | Behersker bruk av tegn og mimikk, og produserer enkle tegnspråksetninger med eller uten bruk av digitale verktøy og bruk av bilder. Filmer egen produksjon ved hjelp av læreren. | Bygger opp tegnspråktekster med god flyt og med begynnende fagterminologi, med eller uten bruk av digitalt verktøy. Filmer produksjonen på egen hånd. | Bygger opp tegnspråktekster etter varierende uttrykksmåter i faget, med og uten bruk av digitalt verktøy. Filmer og redigerer egen produksjon. | Bygger opp komplekse fagtekster på tegnspråk med terminologi og uttrykksmidler tilpasset fag og formål, med og uten bruk av digitalt verktøy. Redigerer en produsert tekst og kombinerer video-opptaket med digitale virkemidler hentet fra nettet. | Bruker og utnytter spesialisert fagterminologi og ulike uttrykksmidler tilpasset fag og formål, med og uten bruk av digitalt verktøy. Redigerer en produsert tekst og kombinerer video-opptaket med avanserte digitale virkemidler. |
Kommunisere | Uttrykker egne meninger og forteller, beskriver og systematiserer i enkle tegnspråktekster. | Uttrykker egne meninger, tar ulike perspektiver og formulerer spørsmål. Forteller, beskriver og systematiserer i ulike typer fagtekster på tegnspråk. | Argumenterer ved å begrunne synspunkter på tegnspråk. Bruker fortelling i faglig kommunikasjon, dokumenterer kunnskap og arbeidsprosesser og utformer hypoteser. | Tar stilling til og argumenterer for og imot ulike synspunkter. Utforsker faglige emner. Bruker varierte fortellingsstrukturer i faglig kommunikasjon på tegnspråk. | Bygger opp en helhetlig argumentasjon, utforsker kritisk og problematiserer faglige emner på tegnspråk. |
Reflektere og vurdere | Uttrykker personlige erfaringer i enkle tegnspråktekster. | Reflekterer over personlige og faglige erfaringer i ulike typer tegnspråktekster. | Reflekterer og vurderer egen læring i arbeidet med faglige tegnspråktekster. | Reflekterer og vurderer egen læring i arbeidet med faglige tegnspråktekster. | Reflekterer kritisk over og vurderer egen læring i arbeidet med faglige tegnspråktekster. |