Samisk i skolen
Alle elever skal lære om samer og samiske forhold i skolen. Retten til også å få undervisning i samiske språk og undervisning på samisk i andre fag, er ulik innenfor og utenfor samiske distrikt. I de samiske distriktene er norsk og samisk sidestilte i opplæringen.
Opplæringen skal sikre at elevene blir trygge språkbrukere, at de utvikler sin språklige identitet, og at de kan bruke språk for å tenke, skape mening, kommunisere og knytte bånd til andre. Språk gir oss tilhørighet og kulturell bevissthet. I Norge er norsk og de samiske språkene sør-, lule- og nordsamisk likeverdige. Overordnet del 1.2
Rett til samisk opplæring for alle som bor i samiske distrikt
Alle elever i grunnskolealder som bor i språkutviklingskommuner eller språkvitaliseringskommuner har rett til opplæring i nordsamisk, sørsamisk eller lulesamisk, enten som førstespråk eller andrespråk. Kommunen kan i forskrift bestemme at alle elever skal ha opplæring i grunnleggende samisk språk og samisk kultur. Elevene har også rett til opplæring på samisk i andre fag. De skal få opplæring i samsvar med læreplanverket Kunnskapsløftet samisk (LK20S).
Rett til opplæring i og på samisk for samiske elever i hele landet
Alle samiske elever som bor utenfor samiske distrikt, har rett til opplæring i samisk. Det betyr at samiske elever har rett til å lære ett av de tre samiske språkene som første- eller andrespråk uansett hvor de bor i landet.
Nytt i ny opplæringslov – samisk
Rett til opplæring i samisk i videregående opplæring
Det er innført en rett til opplæring i samisk i videregående opplæring for alle elever som har hatt opplæring i eller på samisk i grunnskolen. Dette gjelder uavhengig av om eleven har samisk bakgrunn eller ikke.
Bakgrunnen for rettigheten er at elever som har hatt opplæring i samisk som første- eller andrespråk i grunnskolen får mulighet til å fortsette med opplæringen i samisk, og sikre eleven et helhetlig opplæringsløp. Det er ikke stilt krav om lengden på eller innholdet i opplæringen i grunnskolen, eks. om eleven har hatt samisk som første- eller andrespråk. Elevene har ikke rett til å velge et annet samisk språk i videregående opplæring enn det elevene hadde på grunnskolen.
Retten til opplæring i samisk for samiske elever i videregående opplæring er videreført.
Tilbud om del av opplæringen i et samiskspråklig miljø
Det er tatt inn i loven at kommunen og fylkeskommunen skal gi eleven tilbud om del av opplæringen i et samiskspråklig miljø dersom det er nødvendig for at opplæringen skal være pedagogisk forsvarlig. Dette står i § 3-2 for grunnskolen og § 6-2 for videregående opplæring. Denne regelen tar i hovedsak sikte på tilfeller der opplæringen i samisk blir gitt som fjernundervisning.
Vurderingen av om det er «nødvendig for at opplæringen skal være pedagogisk forsvarlig», handler om hvorvidt eleven skal kunne nå kompetansemålene i læreplanen. Det kan ikke knyttes til ytre rammer for eksempel hvor mange andre som snakker det samiskspråket i området, økonomi og ressurser.
Hvor store deler av opplæringen i samisk det eventuelt er nødvendig å gi i et samiskspråklig miljø, kommer an på en konkret vurdering av om opplæringen gir eleven grunnlag for å nå kompetansemålene i læreplanen eller ikke.
Kunnskapsløftet samisk
Læreplanene for Kunnskapsløftet samisk er likeverdige og parallelle læreplaner for opplæring i samiske distrikt.
Elever som har rett på opplæring i samisk, men som bor andre steder, følger læreplanen i samisk som første- eller andrespråk. De får opplæring i andre fag etter de nasjonale læreplanene.
Alle samiske læreplaner finner du her.
Film på de samiske språkene: Samisk innhold i læreplanene for Kunnskapsløftet samisk
Alle elever skal lære om samer og samiske forhold
Den samiske kulturarven er en del av kulturarven i Norge. Vår felles kulturarv har utviklet seg gjennom historien og skal forvaltes av nålevende og kommende generasjoner.
Gjennom opplæringen skal elevene få innsikt i det samiske urfolkets historie, kultur, samfunnsliv og rettigheter. Elevene skal lære om mangfold og variasjon innenfor samisk kultur og samfunnsliv. Overordnet del 1.2
Alle skoler i Norge skal gi opplæring om samer og samiske forhold. Det framgår både av overordnet del og i de ulike fagene. Elevene skal blant annet lære om samenes historie og kamp for likeverd, om det samiske urfolkets rettigheter, og om mangfold og variasjon i samisk kultur og samfunnsliv.
Støtte til arbeid med samisk innhold i fagene
I læreplanene er det samisk innhold både i tekstene i «Om faget» og i kompetansemål. I noen av kompetansemålene er det samiske innholdet nevnt eksplisitt. I andre kompetansemål er det samiske innholdet implisitt, og skolene kan vurdere når og på hvilke måter opplæringen skal inngå. Du finner mer om samiske forhold i tekstene «Hvordan ta i bruk læreplanene» i de ulike fagene.
Tilskudd
Det finnes flere tilskuddsordninger knyttet til samisk opplæring:
- Tilskudd til samisk i grunnskolen
- Tilskudd til opplæring i samisk i videregående
- Tilskudd til videreutdanning i samisk
- Sametingets tilskudd og stipend
Nyttige ressurser
- Samiske digitale læringsressurser (Sametinget)
- Samisk spesialpedagogisk tjeneste (SEAD)
- Samiske læringsressurser på nett (Ovttas)
- Grunnlaget for samepolitikken (Kommunal- og distriktsdepartementet)
- Temaside om urfolk og minoriteter (Kommunal- og distriktsdepartementet)
- Urfolk og nasjonale minoriteter (Dembra)
- «Hjertespråket», offentlig utredning om samiske språk (2016)