Tiltak i skolemiljøsaker

Alle situasjoner der en elev opplever å ikke ha et trygt og godt skolemiljø er ulike, og krever tilpassede tiltak. Tiltakene kan også brukes i det forebyggende arbeidet med å utvikle et trygt og godt skolemiljø.

Gode undersøkelser og analyser er en forutsetning for at dere skal kunne vurdere hva som er egnede tiltak. Bruk deres profesjonelle skjønn og vurder hva som er til elevens beste. Kvaliteten på gjennomføringen av tiltak avhenger i stor grad av de ansattes kompetanse, motivasjon og holdninger.

Det er essensielt at dere samarbeider godt med foreldrene når dere setter inn tiltak for en elev som har opplevd mobbing eller andre krenkelser, eller av andre grunner ikke har det trygt og godt på skolen.

Ofte er det behov for å sette inn tiltak både på individ-, gruppe-, og skolenivå samtidig. Det kan også være aktuelt å sette inn noen tiltak umiddelbart, samtidig som dere undersøker saken. Det er viktig at dere gjennomfører disse tiltakene på en måte som ikke kan forverre situasjonen for eleven.

Tiltak for å skape trygghet og tillit

Disse tiltakene legger vekt på å skape trygghet og reetablere elevens tillit til dere ansatte og andre elever. Elevene møter ulike situasjoner på skolen der derekan bidra til trygghet og tillit gjennom tilstedeværelse og måter å organisere skolehverdagen på.

Tiltak for å bedre relasjoner

Disse tiltakene legger vekt på å styrke og reetablere relasjoner som har blitt svekket eller brutt. Til grunn for tiltakene ligger en forståelse av at relasjoner er dynamiske og kan endres. Tiltakene har som mål at eleven skal oppleve inkludering og tilhørighet i felleskapet.