Undersøkelser i skolemiljøsaker

Hvis dere får mistanke om, eller kjennskap til, at en elev ikke har det trygt og godt, skal dere undersøke saken så snart som mulig. Dere skal finne ut hva som ligger bak elevens opplevelse, og ikke framskaffe bevis.

Gode undersøkelser og analyser er en forutsetning for at dere skal kunne vurdere hva som er egnede tiltak. Det innebærer at dere må undersøke på ulike måter og fra ulike perspektiver.

Skolen skal undersøke

  • elevenes egen opplevelse og bakgrunnen for den
  • fakta om situasjonen
  • faktorer i skole- og klassemiljøet som kan bidra til at eleven ikke har det trygt og godt

En undersøkelse kan også innebære å avklare forhold tilbake i tid. Hendelser på fritiden og på digitale flater kan ha sammenheng med relasjonene elevene har på skolen, og vil derfor kunne påvirke skolehverdagen. Bruk av digitale plattformer gjør at det kan være vanskelig for elevene å skille mellom hendelser på fritiden og på skolen.

Analyse og sammenstilling av informasjon

For å finne ut hvilke tiltak som kan være egnede for å gjøre elevens skolemiljø trygt og godt, er det viktig å at dere sammenstiller og analyserer all relevant informasjon. Dette gjelder både informasjonen undersøkelsene gir, og informasjon dere har fra før. Målet må være å skape en bred forståelse av situasjonen.

Informasjonen dere har, og hvordan dere tolker den, gjør at dere forhåpentligvis får en forståelse for hva som påvirker skolemiljøet til eleven. Her er det viktig at dere er bevisst på deres egne holdninger og hva dere tenker om saken på forhånd, og at dere er åpne for at ny informasjon kan bidra til å opplyse saken. Dere må så finne ut hvor dere kan sette inn tiltak som skaper en endring for eleven.

I høyremenyen på denne siden finner dere flere filmer om analyse, og hvordan dere kan jobbe for å sammenstille informasjon.