Filmer om elevens beste og retten til å bli hørt
Barnekonvensjonen og Grunnloven sier at barnets beste skal være et grunnleggende hensyn i alle saker som berører barn. Opplæringsloven sier at dette også gjelder for alle elever, og vil derfor også gjelde elever over 18 år. Det betyr at dere alltid må vurdere hva som er elevens beste i skolemiljøsaker og i andre situasjoner der en avgjørelse eller handling påvirker eleven. Elevens egen mening og retten eleven har til å bli hørt er sentralt i vurderingen.
I disse filmene snakker jurist i Utdanningsdirektoratet Siri Rødevand Aass om hva det vil si å vurdere elevens beste, hvordan dere skal vurdere hensynet opp mot andre hensyn, og hvilke krav som blir stilt til dokumentasjon. Filmene er hentet fra en læringsløype i kompetansepakken om trygt og godt skolemiljø.
I filmene under er det tatt utgangspunkt i at vurderingen av hensynet til elevens beste kan deles inn i fire steg: vite, vurdere, vekte og vise. Hver film går nærmere inn på hvert steg.
Filmen under forteller om hvorfor elevers rett til å bli hørt er viktig og hva medvirkning innebærer. I tillegg beskriver den noen grunnleggende prinsipper for å sikre reel og meningsfull medvirkning og hvordan skolen kan gå frem for å ivareta elevens rett til å bli hørt.