Film: Dialogisk samtale

Dialogisk samtale er en samtaleform for å få fram elevstemmen. Hensikten med den dialogiske samtalen er å gi eleven mulighet til å fortelle mest mulig fritt og spontant om sine opplevelser.

Pedagog og forsker Ingrid Grimsmo Jørgensen forteller i denne filmen om dialogisk samtale.

Forberedelser

Still deg noen spørsmål i forkant av samtalen, slik at du ivaretar eleven på best mulig måte:

  • Hva ønsker du å oppnå med samtalen?
  • Hvordan skal du ta vare på eleven i samtalen?
  • Hvordan kan du ivareta elevens beste?
  • Hva tenker du om eleven/situasjonen?
  • Hvordan påvirker dette deg følelsesmessig?

Faser i samtalen

Etablere kontakt

Start samtalen med et godt blikk, vennlighet og utadvendt kroppsspråk. Her etablerer du en trygg ramme og struktur for dialogen med eleven.

Introdusere temaet

Her viser du at temaet og det eleven forteller er av betydning. Hva skal dere snakke om?

Utforskende fase

Målet her er at du skal få eleven til å åpne seg. Da må du stille åpne spørsmål og lytte aktivt til det eleven forteller. Vær tydelig på at du er opptatt av å lytte til elevens subjektive opplevelse. Åpne spørsmål innebærer at du ikke legger antagelser eller føringer inn i spørsmålet.

Eksempler kan være:

  • Fortell meg hva som skjedde.
  • Hvordan opplevde du det?
  • Hva tenker du kan være lurt å gjøre nå for at alt skal bli bra igjen mellom dere?
  • Hva kan jeg gjøre for å hjelpe deg?

Sonderingsfase

Her skal du oppsummere det du har hørt og stille nøkkelspørsmål. På den måten kan du få en avklaring på om du har en riktig forståelse av elevens opplevelse. Et eksempel kan være «Det er ikke alltid lett å ta gode valg. Fortell meg mer slik at jeg forstår deg bedre».

Avslutning

Spør gjerne om hvordan eleven opplevde samtalen og om det er noe mer hen vil fortelle. Elevens opplevelse av samtalen og refleksjoner omkring hva som kunne vært annerledes, gir den beste evalueringen av samtalen. Det er viktig at samtalen har en god avslutning der det er tydelig hva som skal skje videre, som for eksempel hvem eleven og du skal snakke med etterpå og når det skal skje.

Denne filmen er del av innholdet vårt om skolemiljø.