Film: Elevmedvirkning
I denne filmen snakker Grete Vandvik fra Redd Barna om elevers rett til medvirkning.
Hva er elevmedvirkning, hvorfor er det viktig og hvordan kan dere legge til rette for at elevene skal få medvirke i sin skolehverdag?
Denne filmen er del av innholdet vårt om skolemiljø.
FNs ni prinsipper for god og meningsfull medvirkning
Informasjon og ærlighet
Elevene må få vite hva som skjer på skolen, hvordan de kan påvirke, hvem som bestemmer hva, og hva som er muligheter og begrensninger. Voksne må være tydelige og ærlige. Informasjonen må være tilgjengelig og forståelig for alle elevene.
Frivillighet
Å uttrykke meningene sine og påvirke skal være frivillig. Elevene skal ha lyst til å delta, og føle at det de er med på er viktig. De skal aldri tvinges, presses eller lures til å delta eller til si hva de mener.
Respekt
Alle elever skal bli møtt med respekt. Det betyr at ingen skal bli ledd av, overhørt eller utestengt på grunn av den de er eller sine meninger. Voksne skal også vise respekt for den hverdagen elevene lever i, og ikke stille krav som går på bekostning av retten de har til nok hvile, fritid og samvær med venner.
Relevant
Det elevene er med på, og det elevene blir spurt om å mene noe om, må være relevant for dem. Det betyr at elevene må føle at det angår dem og livet deres. Voksne kan ikke alltid vite hva som er viktig for barn. Elevene må også kunne ta initiativ og sette agendaen på bakgrunn av sine egne prioriteringer.
Barnevennlig
Elevene må få uttrykke meningene sine og påvirke på en måte som passer for dem. Elevene er forskjellige, og det som passer for en elev, passer ikke alltid for en annen. Barnevennlig betyr også at elevene må få nok tid og hjelp av voksne til å kunne finne ut av hva de selv mener om ulike saker og hvordan de kan uttrykke meningene sine. Elevene skal synes det er gøy og spennende å medvirke, og de skal få utvikle seg og oppleve mestring.
Inkluderende, ikke-diskriminerende
Alle elevene på skolen skal ha den samme muligheten til å bli hørt og påvirke, uansett hvem de er, hvor gamle de er, hvilket kjønn de har, eller hvor de bor. Dersom en elev trenger ekstra støtte for å kunne medvirke på lik linje med de andre, for eksempel på grunn av en funksjonsnedsettelse, skal eleven få den støtten hen trenger. Alle elevene er like mye verdt og er like viktige å lytte til, og ingen elever skal diskrimineres eller holdes utenfor.
Opplæring
Skolens ansatte må få den opplæringen og de hjelpemidlene de trenger for å legge til rette for medvirkning som er reell, trygg og meningsfull. Elevene må få den opplæringen de trenger for å kunne utøve sin rett til å medvirke på en god måte.
Beskyttelse
Elevene skal være og føle seg trygge når de medvirker. Dersom de opplever noe skummelt eller ubehagelig, må de vite hvordan de kan si ifra og få hjelp. Elevenes rett til privatliv skal respekteres.
Etterrettelighet
De voksne på skolen skal være til å stole på og holder det de lover. Elevene må få vite hva som skjer videre med innspill de har gitt, de må få evaluere det de har vært med på og de må inkluderes i videre oppfølging. De voksne er ansvarlig for å informere om hva som er bestemt og hvordan de har hørt på det elevene har sagt. Dersom de har bestemt noe annet enn det elevene ønsket skal de forklare hvorfor.