Elevmedvirkning i skolemiljøarbeidet

Alle elever skal lære å ta ansvar, delta og medvirke i et inkluderende fellesskap. Det kan bli mindre krenkelser og mistrivsel når elevene er aktive og medvirker i det forebyggende arbeidet for et trygt og godt skolemiljø.

Elevmedvirkning innebærer at dere som jobber på skolen i høy grad, og ikke bare i enkelttilfeller, involverer elevene i aktiviteter og oppgaver som bidrar til et trygt og godt miljø. Dere må legge til rette for at elevene får medvirke, og samarbeide med dem i gjennomføringen.

Et trygt og godt skolemiljø kjennetegnes av at elevene opplever å bli lyttet til og tatt på alvor. Skolen skal legge til rette for aktiviteter og omgangsformer der elevene lærer å utvise dømmekraft når de ytrer seg om andre, og sørge for at de lærer å samhandle på forsvarlig vis i ulike sammenhenger. På den måten er elevmedvirkning og ansvar en kontinuerlig dialog om faglig og sosial læring. Denne dialogen kan bidra til å utvikle positive forventninger hos eleven, og bygge tillit mellom lærer og elev.

Gode erfaringer med faglig og sosial læring, styrker evnen til å medvirke positivt for seg selv og andre. Elevene får mulighet til å påvirke egen situasjon og læring, og de får trene på å samhandle til det beste for fellesskapet.

Det er alltid viktig at elevmedvirkning foregår under tydelig ledelse av dere ansatte. Spesielt i situasjoner der elever opplever å bli utsatt for mobbing eller andre krenkelser, må dere være varsomme med å gi elever ansvar for aktiviteter eller oppgaver alene.

For at elevene skal ha en reell mulighet til medvirkning, må de lære

  • hva medvirkning innebærer
  • hvorfor medvirkning er viktig
  • hvordan de kan være med å medvirke

Medvirkning forutsetter medansvar. Elevene må få ansvar på områder de er i stand til å ta det. Får de for mye ansvar kan det oppleves utrygt og overveldende. For lite ansvar derimot, kan virke demotiverende og konfliktfremmende fordi de føler seg overstyrt og umyndiggjort. Dere som jobber på skolen, må balansere mellom å gi og ta ansvar i samhandling med elevene.

Medvirkning skal gjennomsyre skolens praksis

I arbeidet med å skape og opprettholde et trygt og godt skolemiljø, er det viktig at dere bygger en kultur for medvirkning. Dette er en prosess som tar tid og krever innsats fra hele skolen. I tillegg involverer den alle som har tilknytning til skolen.

Medvirkning skal være et viktig prinsipp i

  • møtet med den enkelte elev
  • klasserommet
  • friminuttet
  • samarbeidet med foreldre
  • råd og utvalg
  • skoleledelsen