Inkluderende fellesskap

Å oppleve fellesskap og føle seg inkludert er et grunnleggende behov, og viktig for elevenes utvikling, læring og trivsel. Skolen skal være et sted der alle elever opplever å tilhøre fellesskapet, og alle dere som jobber på skolen har en viktig rolle i å legge til rette for denne opplevelsen.

Skolen skal utvikle inkluderende fellesskap som fremmer helse, trivsel og læring for alle. For å utvikle og opprettholde et trygt og godt skolemiljø, må dere jobbe på en måte som fremmer fellesskap blant elevene. Målet er blant annet å skape en kultur der elevene føler at de hører til, og der de reagerer hvis medelever blir utsatt for mobbing eller andre krenkelser, eller de selv krenker andre.

Kjennetegn på et inkluderende fellesskap er at alle elevene

  • har tilgang til fellesskapet
  • samarbeider med andre
  • får læringsutbytte både sosialt og faglig
  • opplever at de blir anerkjent og akseptert

Det er viktig å ha en praksis som bidrar til å etablere normer og verdier om å respektere og inkludere alle. Tydelige og omsorgsfulle ansatte kan hjelpe elevene å ta relasjonelt ansvar og vise empati for alle medelevene.

Sosiale dynamikker

For å bygge et trygt og godt skolemiljø, er det avgjørende at dere har god kunnskap om gruppens sosiale dynamikker og «indre liv». Da kan dere avdekke utfordringer som eksisterer både digitalt og fysisk.

Det er helt normalt at det er grupperinger og vennegjenger blant elevene. Noen ganger kan grupperingene bli ekstra sterke og rigide, og grensene mellom gruppene kan oppleves vanskelige å krysse. Da kan det bli en sterk «vi mot dem»-dynamikk, og opplevelser av ulikhet mellom gruppene kan bli forsterket. Når det blir viktig for elevgrupper å markere seg som en gruppe, kan veien være kort til krenkende atferd, forakt og mangel på empati ovenfor «de andre». Dere bør derfor jobbe for å fremme tilhørighet, inkludering og fellesskap mellom elevene på tvers av vennegjenger. Dette kan være krevende, siden elever ofte først og fremst identifiserer seg med de mindre gruppene som de opplever at de er like. Elever tar ikke alltid like stort ansvar for elever utenfor «sin» gruppe.

Fellesskap gjennom arbeid med fag

Ved å gjøre læring i faget til et meningsfullt felles prosjekt som elevene ønsker å delta i, er dere med på å hjelpe elevene til å etablere inkluderende fellesskap. God faglig tilrettelegging og varierte arbeidsmåter er en forutsetning for å gi alle en reell mulighet til å delta i fellesskapet. Alle fag byr på muligheter for å fremme fellesskap ved at dere tar kloke didaktiske valg som innbyr til samarbeid og trygge gruppesammensetninger.