Gode relasjoner skaper trygge og gode skolemiljø

Arbeid med relasjoner er noe av det viktigste dere som jobber på skolen gjør for å skape et trygt og godt skolemiljø. Gode relasjoner er grunnleggende for et inkluderende fellesskap, der alle elevene har det trygt og godt. 

Skolen er en arena for sosialt samspill, både mellom elever og ansatte og elevene imellom. Relasjoner med både medelever og ansatte på skolen har betydning for elevenes motivasjon, helse, trivsel og læring. Alle elever trenger å bli sett, forstått og verdsatt for den de er, og de trenger å oppleve den trivselen, tryggheten og tilhørigheten som gode relasjoner gir. I tillegg lærer elevene mer sammen med elever og ansatte som de har et godt forhold til.

Relasjoner vil alltid utvikles i en kontekst. Forskning viser at et positivt læringsmiljø har sammenheng med gode relasjoner på alle plan. God ledelse og gode relasjoner mellom dere ansatte danner en god ramme også for relasjoner mellom ansatte og elever, mellom elevene og med foreldrene.

Relasjoner mellom elever og ansatte

Relasjonene mellom elever og dere som jobber på skolen har mye å si for elevenes trivsel, psykiske helse, læring og utvikling, både på kort og lang sikt. Det er derfor noe alle bør ha et bevisst forhold til.

Kvaliteten på relasjonen har sammenheng med elevenes læring og faglige fungering, siden gode relasjoner fremmer økt engasjement og motivasjon hos elevene. Relasjoner mellom ansatte og elev er avhengig av at dere samhandler ofte og godt.

Positive relasjoner har også en sterk sammenheng med elevens sosioemosjonelle utvikling, blant annet positiv atferd og sosiale ferdigheter, og elevenes opplevelse av tilhørighet til skolen.

Flere studier viser at gode relasjoner mellom ansatte og elever henger sammen med redusert forekomst av mobbing. Mye tyder derfor på at disse relasjonene er en sentral faktor i arbeidet med å forebygge krenkelser i skolen.

Den ansatte har alltid ansvar for relasjonen

I relasjoner mellom elever og ansatte, er det alltid du som ansatt som har ansvar for kvaliteten på relasjonen. Dette ligger til rollen som voksen og profesjonell. Du har ansvar for å legge til rette for å utvikle og vedlikeholde gode relasjoner til alle elever.

Din evne til å være sensitiv er viktig for å bygge gode relasjoner. Sensitivitet handler om å være emosjonelt tilgjengelig, og å være villig til å genuint gå inn for å fange opp elevenes signaler. Dette kan både være signaler på glede, men også på uro og negative følelser. Hvis relasjoner ikke fungerer, er det du som ansatt som må vende blikket mot deg selv og ditt bidrag i relasjonen.

Du kan bli trigget i møte med ulik type atferd hos elever. Det er viktig å bli kjent med egne triggere, enten gjennom selvrefleksjon eller refleksjon med kollegaer, for å bli i stand til å legge bedre til rette for en god relasjon med eleven.

Les mer om tiltak for å bedre relasjoner

Kjennetegn på en god relasjon

En god relasjon kjennetegnes av at du viser omsorg, respekt, anerkjennelse og forventninger til elevene, og at elevene opplever tillit, trygghet og engasjement fra deg. Du må anstrenge deg for å forstå hver enkelt elevs perspektiv og handlinger, og tilby både emosjonell støtte og trygge rammer når det trengs. Dette er viktig for alle elever, og særlig viktig for elever som av ulike grunner strever på skolen.

Relasjoner er preget av gjensidighet der begge parter både påvirker og blir påvirket av hverandre. Denne gjensidigheten gjør at relasjoner alltid er dynamiske og kan endres. For eksempel kan det at en ansatt endrer på sin forståelse av og væremåte overfor en elev føre til endringer hos eleven.

Relasjoner mellom elever

Å ha venner og tilhøre et fellesskap er viktig for elevenes sosiale og faglige utvikling. Vennskap er en beskyttelse mot krenkelser, og skaper trygghet for eleven. Skolen er en av elevenes viktigste arenaer for vennskap. Elever som har gode venner på skolen, som føler seg inkludert i et sosialt fellesskap, og som opplever støtte og hjelp fra medelever, har bedre forutsetninger for å lære og trives på skolen.

Relasjoner mellom elever kan også fremme demokratiske verdier, sosiale ferdigheter og samarbeidsevne.

Dere som jobber i skolen, har ansvar for at alle elevene får mulighet til å etablere positive relasjoner til medelever. Inkluderende fellesskap skapes gjennom din aktive involvering og ledelse.

For å skape et fellesskap i klassen og på skolen må dere jobbe med å styrke samhørighet og trygge og gode relasjoner på tvers av etablerte vennegrupper. Dette arbeidet må bygge på god kjennskap til dynamikker og samspillet mellom elevene. Å utvikle og opprettholde trygge og gode relasjoner er et kontinuerlig arbeid.