Dronning Sonjas skolepris skal annethvert år tildeles en skole som:
- arbeider langsiktig, systematisk og kunnskapsbasert med elevenes læringsmiljø
- praktiserer likeverd og inkludering på en slik måte at hver enkelt elev opplever å bli verdsatt i et miljø preget av medvirkning, trygghet og fellesskap
- kjennetegnes ved positive relasjoner mellom elevene og de ansatte, og elevene imellom - og ved et godt samarbeid mellom skole og hjem.
Likeverd betyr at alle elever skal få oppleve at de møtes på en likestilt og verdig måte. Inkludering som er et videre begrep enn integrering, betyr at alle skal oppleve at de er anerkjente deltakere i skolefellesskapet.
Årets prisvinner er en verdig vinner av Dronning Sonjas skolepris for likeverd og inkludering. Storhamar videregående skole utmerker seg blant årets mange nominerte og godt kvalifiserte skoler i landet med sin elevinitierte søknad og sin bruk av søknadsprosessen til å styrke arbeidet med likeverd og inkludering.
Etter ønske fra elevene startet Storhamar skole med å kvalifisere seg til skoleprisen, og har i over to år arbeidet med å kartlegge og å styrke reell medvirkning for alle elever og et godt læringsmiljø for alle på skolen. Elevrådet igangsatte et «forarbeid – en elevundersøkelse» med spørsmål knyttet til kriteriene for skoleprisen. Juryen legger vekt på skolens langsiktige og systematiske arbeid, og den reelle medvirkningen i arbeidet med søknaden. Videre trekker juryen frem hvordan skolen har skapt verdi ut av søknadsprosessen gjennom å bruke arbeidet med søknaden som et verktøy for å skape inkludering og likeverd.
På Storhamar skole står elevdemokratiet i sentrum og elevene ses på som aktive deltakere, noe som viser seg både i resultater, i tiltak og i evalueringsprosessene. Elevene opplever her at de er en del av skolen og ikke bare er der for å lære, bli studieforberedt eller skolert for yrkeslivet. Skolens mandat er også å utligne sosiale forskjeller. Tilpasset opplæring er på Storhamar skole et grunnleggende og bærende prinsipp for å oppnå likeverd, inkludering, mestring – og å mestre det å ikke mestre.
Storhamar videregående er en kombinert videregående skole med opplæringsansvar for ungdom og voksne. Den ligger idyllisk til på Hamar med utsikt over Mjøsa. Skolen har sin opprinnelse i Hamar kommunale husmorskole, etablert i 1917, og har i dag 480 elever. Programtilbudet omfatter studieforberedende, idrettsfag, helse og oppvekstfag, restaurant- og matfag, i tillegg til særskilt tilrettelagt opplæring innenfor restaurant- og matfag, og fra og med 2009 – studiespesialisering med hverdagslivsmestring, et tilbud for elever med store og sammensatte behov. Skolens praksisplasser omfatter alt fra Hurtigruten, gourmetrestauranter, forsvaret, sykehus, hoteller, barnehager, hudpleieklinikker og sykehus, til varig tilrettelagte bedrifter og institusjoner som tilbyr grunnkompetanse og opplæringsavtaler. Sentralt på skolen står målet om mulig realistiske praksisplasser ut fra elevenes behov. Naturopplevelser og sporløs ferdsel står sentralt i fagene kroppslære og aktivitetslære, der overnattingsturer til ulike årstider gir elevene mulighet til å reflekter over og erfare hvordan friluftsliv kan skape samarbeid og fellesskap på en bærekraftig måte.
Storhamar har i flere år hatt «folkehelse og livsmestring» som et satsningsområde, med en egen koordinator, de har vært deltakende i VIP (Veiledning og informasjon om psykisk helse i skolen) og arbeider systematisk og langsiktig gjennom ulike miljøtiltak, blant annet sammen med politiet, helsetjenesten og Barnevakten. Juryen fremhever spesielt det holdningsskapende prosjektet «Aktiv russ», som gjennomføres sammen med politiet for åttende gang i år, der målet er å bidra til at russen selv reflekterer over risikofaktorer både før og under russetiden. I tillegg driver Storhamar også undervisning i kriminalomsorg og rusbehandling.
Storhamar har gjennom mange år prioritert ressurser til tilpasset opplæring med vekt på tidlig og god kartlegging, individuell tilpasning og tilrettelegging, blant annet gjennom egen koordinator for pedagogisk bruk av IKT, «skoletrøkk-tiltak», digitale fadderdager. Disse tiltakene evalueres hvert år i skolens årsmelding.
Overgangen fra ungdomsskole til videregående kan være vanskelig og overveldende for mange, og på Storhamar arrangeres det «innføringsuker» med «bli kjent camp» før skolestart for å skape en god overgang for nye elever.
Juryen legger vekt på at samarbeidet med hjemmet kjennetegnes av en gjennomtenkt og systematisk del av skolens arbeide for et godt læringsmiljø. Innarbeidede rutiner og tiltak knyttet til synlige og tilgjengelige ansatte bidrar til trygge rammer og årvåkenhet ved skolestart og i skolens fellesarealer, noe som ser ut til å gi gode resultater på skolen.
Juryen ønsker å trekke frem at elevstemmen både blir fremhevet og reelt har sin plass på Storhamar. Elevene har innflytelse og medbestemmelse i saker som angår dem, og deltar også i evalueringer av praksisendringene.
Årets vinner av Dronning Sonjas skolepris fremstår som en skole med ambisiøse og klare mål for skolens læringsmiljø og arbeidet med inkludering og likeverd. På Storhamar går det elever med virkning. Den såkalte Storhamar-modellen imponerer med sin systematiske modell for involvering av elevstemmen i et kollektivt læringsfellesskap.