Både spill og programmering gir visuell og auditiv støtte og umiddelbar respons. Elevene får umiddelbare tilbakemeldinger ut fra oppgavene de utfører og valgene de tar. Særlig for elever med konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker er umiddelbar respons viktig for å motivere og holde på konsentrasjonen og oppmerksomheten.
Spill eller programmering kan i seg selv være en måte å skape en motiverende læringsøkt, siden mange elever har dette som interesse. I tillegg finnes det mange måter å bruke spill og programmering på som både bidrar til inkludering og gir andre innganger til å nå mål i læreplanen.
For at alle i gruppa skal kunne delta i spill- eller programmeringsaktiviteter, må ulike elever bruke ulik type støtte i programmene og på enheten.
Digitale spill
Det finnes to ulike typer digitale spill: pedagogiske spill og underholdningsspill. Pedagogiske spill er utviklet for å bruke i læringssituasjoner, og som regel knyttet til mål i læreplanen. Underholdningsspill er i utgangspunktet laget for underholdning, men dere kan bruke dem på mange måter for å skape inkluderende læringsaktiviteter.
Tilrettelegge ved hjelp av spill
Ved hjelp av digitale spill kan elevene lære på varierte måter. Spillene har ulik oppbygning og innhold. Noen er utformet som visuelle og interaktive noveller, andre er basert på historiske hendelser eller går ut på å utføre spesifikke oppgaver. Hvilke spill dere bør bruke avhenger av hva elevene skal lære og hvilke tilrettelegginger de trenger.
Dere kan tilrettelegge ved å bruke spill
- som et utgangspunkt for tekstproduksjon
- til diskusjon
- i språk- og begrepstrening
- som alternativ til trykt tekst
- til samarbeid, kreativitet og problemløsning. Spill kan gi flere elever muligheten til å delta og dermed legge til rette for å jobbe med disse ferdighetene.
Tilrettelegginger i spill
I mange spill er det gode muligheter for tilpasninger som
- ulike vanskelighetsgrader
- ulike betjeningsmuligheter
- kontraster og invertert farge, for eksempel sort bakgrunn og hvit tekst
- forstørring
- lydjusteringer, for eksempel bakgrunnslyd, lydeffekter eller volum
- opplest tekst
- teksting av dialoger eller fortellerstemme
Programmering
Programmering er en digital ferdighet elevene skal tilegne seg. Ulike typer programmer og programmeringsspråk gjør at programmering kan fungere på alle nivåer og tilpasses ulike behov. Med riktig tilrettelegging, kan derfor alle elever delta på sine egne premisser.
To ulike programmeringsspråk
Det finnes to ulike typer programmeringsspråk, blokkprogrammering og tekstprogrammering. Blokkprogrammering vil si at kodene ligger i blokker som kan settes sammen. Blokkene fungerer da som god visuell støtte, og eleven trenger ikke skrive selve koden. Derfor egner den seg godt til nybegynnere og yngre elever, men kan brukes av alle. I tekstprogrammering må eleven skrive programmeringskoden selv og det finnes ulike typer språk innen tekstprogrammering.
Forberede eleven
Noen elever trenger ekstra støtte når de skal bruke nye programmeringsverktøy. Dere kan forberede elevene på programmeringsøkten ved å bruke instruksjonsvideoer til programmet dere bruker. Elevene kan se videoene både i forkant og underveis, og video kan være lettere å forholde seg til enn kun muntlige forklaringer.
I programmering møter elevene ofte på ukjente begreper. Dere kan hjelpe elevene ved å gjennomgå nye ord og begreper i forkant. Det vil være en god støtte for alle elevene, særlig for elever med språkvansker.
Tilrettelegge med programmering
For å programmere kreves det at man kan planlegge, løse problemer, samarbeide og kommunisere godt for å komme videre. Elever med spesialpedagogiske behov kan ofte ha behov for å styrke disse ferdighetene, og programmering kan derfor være en god læringsaktivitet.
Dere kan bruke programmering for å
- styrke sosiale ferdigheter ved å vektlegge og øve på turtaking og samarbeid
- jobbe sammen om kommunikasjon, feilsøking og utholdenhet.
- styrke eksekutive ferdigheter som for eksempel evnen til å sortere og planlegge
- skape engasjement og motivasjon ved å jobbe med programmering, som igjen gir gode muligheter for å jobbe med andre ting som oppleves vanskelig
- styrke forståelsen for rom og retning ved å programmere roboter eller ved analog programmering. Det vil si å følge instruksjoner og gi kommandoer på konkret materiell, som å finne veien gjennom en labyrint som er tegnet opp på et rutenett på et ark.
Tilrettelegge i programmeringsverktøy
Det er flere måter å tilrettelegge for ulike behov i selve programmeringsverktøyet.
- Blokkprogrammering egner seg godt for yngre barn og for nybegynnere, men kan brukes av alle. For elever som bruker leselist eller skjermleser fungerer kun tekstprogrammering.
- Elever kan programmere fysiske objekter eller objekter på skjermen. Dette skaper variasjon, i tillegg til at de kan lære gjennom å bruke kroppen og jobbe med konkrete gjenstander.
- Mange programmeringsverktøy kan brukes med alternative betjeningsløsninger, som øyestyring eller bryterstyring.
- Funksjoner som opplest tekst eller skrivestøtte i operativsystemet kan brukes sammen med programmeringsverktøyet. Det kan være til god hjelp for elever med behov for lese- og skrivestøtte.