Langtidsoppgaven i matematikk 1P-Y

Langtidsoppgaven i matematikk 1P-Y skal gi elevene mulighet til å arbeide med matematikk i en yrkesfaglig kontekst. Oppgaven skal være knyttet til utviklingen av et produkt, en tjeneste eller noe annet som er relevant for elevens yrkesfag.  

Gjennomføring av langtidsoppgaven i matematikk 1P-Y

Målet med langtidsoppgaven i matematikk 1P-Y er at elevene skal lære matematikk ved å lage et selvvalgt produkt eller tjeneste. Det kan være et allerede påbegynt prosjekt, eller ­­det kan være noe helt nytt. Underveis i langtidsoppgaven må elevene bruke matematikken de trenger i yrkesretningen sin for å løse utfordringer. 

Elevene skal ha mulighet til å prøve og feile, og bruke erfaringer underveis til å komme videre i arbeidet. Prøving og feiling er ofte en god kilde til læring. Tilstedeværelse og veiledning fra matematikklærer er viktig i arbeidet med langtidsoppgaven. Veiledningen skal gi retning og støtte til elevene, og legge til rette for læring og mestring.

Eleven skal, i samarbeid med læreren sin, velge en oppgave som har et passelig nivå og omfang. Oppgaven bør ikke være for vanskelig og omfattende, men heller ikke for enkel. Den bør være både utfordrende og håndterbar.

Langtidsoppgaven er et samarbeid mellom matematikkfaget og yrkesfaget, og altså tverrfaglig. Det kan være utfordrende for matematikklærere som ikke har faglig kompetanse i yrkesfaget. Vi anbefaler at dere oppretter et samarbeid mellom matematikklærer og yrkesfaglærer i forbindelse med langtidsoppgaven, dersom det er behov for det. Det er matematikkfaget som eier oppgaven, men et tverrfaglig samarbeid med yrkesfaglærer vil i de fleste tilfeller være til hjelp.

Faglærer skal bistå eleven i utarbeidingen av en framdriftsplan for arbeidet. 

Vurdering av langtidsoppgaven i matematikk 1P-Y

Langtidsoppgaven i 1P-Y skal gi grunnlag for en bred vurdering av elevenes kompetanse. Det er den matematiske kompetansen som skal vurderes – ikke selve produktet eller tjenesten som elevene har arbeidet med.  

Elevens kompetanse vurderes ved hjelp av vurderingskriterier som elevene kjenner til på forhånd. Vurderingskriteriene kan utarbeides av den enkelte faglærer eller kan ta utgangspunkt i forslaget til vurderingskriterier som er utarbeidet.

Langtidsoppgaven avsluttes med fagsamtale mellom elev, lærer og ekstern faglærer. I fagsamtalen skal det komme fram hva eleven har lært av matematikk gjennom arbeidet med oppgaven, og eleven skal få muligheten til å vise relevant matematisk kompetanse knyttet til arbeidet sitt. Kompetansen eleven viser underveis i arbeidet med langtidsoppgaven bør også bli vektlagt i den endelige vurderingen.

Faglærer og elev avgjør hvilken dokumentasjon og annet arbeid eleven skal ha med til fagsamtalen. Hvis elevene har arbeidet med et praktisk produkt, anbefaler vi at produktet medbringes til samtalen eller at samtalen gjennomføres der produktet befinner seg, for eksempel i verkstedet. 

Kompetansemål og eksempler på tilhørende temaer