Forslag til generelle vurderingskriterier for langtidsoppgaven i matematikk

Lav kompetanse i faget God kompetanse i faget Fremragende kompetanse i faget 
Langtidsoppgaven viser at elevenLangtidsoppgaven viser at elevenLangtidsoppgaven viser at eleven

i noen grad finner løsninger på problemer knyttet til arbeidet sitt.

I liten grad utforsker ulike strategier for å løse problemer knyttet til arbeidet sitt

i noen grad bruker begreper, symboler, formler og modeller på en hensiktsmessig måte

i noen grad velger hensiktsmessige hjelpemidler og bruker disse på en fornuftig måte

i noen grad argumenterer for framgangsmåter og løsninger

i noen grad lager hensiktsmessige framstillinger av løsningene sine

i liten grad vurderer rimeligheten til egne modeller, beregninger og resultater

i de fleste tilfeller finner løsninger på problemer knyttet til arbeidet sitt.

i noen grad utforsker ulike strategier for å løse problemer knyttet til arbeidet sitt.

i de fleste tilfeller bruker begreper, symboler, formler og modeller på en hensiktsmessig måte

i de fleste tilfeller velger hensiktsmessige hjelpemidler og bruker disse på en fornuftig måte 

argumenterer for framgangsmåter og løsninger

i de fleste tilfeller lager hensiktsmessige framstillinger av løsningene sine

i noen grad vurderer rimeligheten til egne modeller, beregninger og resultater

finner løsninger på problemer knyttet til arbeidet sitt

utforsker ulike strategier for å løse problemer knyttet til arbeidet sitt.

bruker begreper, symboler, formler og modeller på en hensiktsmessig måte

velger hensiktsmessige hjelpemidler og bruker disse på en fornuftig måte

argumenterer overbevisende for framgangsmåter og løsninger

lager hensiktsmessige framstillinger av løsningene sine

vurderer rimeligheten til egne beregninger, overslag og løsninger