Forslag til generelle vurderingskriterier for langtidsoppgaven i matematikk
Lav kompetanse i faget | God kompetanse i faget | Fremragende kompetanse i faget |
Langtidsoppgaven viser at eleven | Langtidsoppgaven viser at eleven | Langtidsoppgaven viser at eleven |
i noen grad finner løsninger på problemer knyttet til arbeidet sitt. I liten grad utforsker ulike strategier for å løse problemer knyttet til arbeidet sitt i noen grad bruker begreper, symboler, formler og modeller på en hensiktsmessig måte i noen grad velger hensiktsmessige hjelpemidler og bruker disse på en fornuftig måte i noen grad argumenterer for framgangsmåter og løsninger i noen grad lager hensiktsmessige framstillinger av løsningene sine i liten grad vurderer rimeligheten til egne modeller, beregninger og resultater | i de fleste tilfeller finner løsninger på problemer knyttet til arbeidet sitt. i noen grad utforsker ulike strategier for å løse problemer knyttet til arbeidet sitt. i de fleste tilfeller bruker begreper, symboler, formler og modeller på en hensiktsmessig måte i de fleste tilfeller velger hensiktsmessige hjelpemidler og bruker disse på en fornuftig måte argumenterer for framgangsmåter og løsninger i de fleste tilfeller lager hensiktsmessige framstillinger av løsningene sine i noen grad vurderer rimeligheten til egne modeller, beregninger og resultater | finner løsninger på problemer knyttet til arbeidet sitt utforsker ulike strategier for å løse problemer knyttet til arbeidet sitt. bruker begreper, symboler, formler og modeller på en hensiktsmessig måte velger hensiktsmessige hjelpemidler og bruker disse på en fornuftig måte argumenterer overbevisende for framgangsmåter og løsninger lager hensiktsmessige framstillinger av løsningene sine vurderer rimeligheten til egne beregninger, overslag og løsninger |