Langtidsoppgaven i biologi 2
I arbeidet med langtidsoppgaven i biologi 2 skal eleven utforske en biologisk problemstilling, analysere innsamlet data, argumentere for valg av metoder og drøfte resultat og funn. Problemstillingen skal kobles til ett eller flere kompetansemål fra læreplanen i biologi 2. Langtidsoppgaven skal gi elevene mulighet til å fordype seg i en faglig problemstilling over tid og vise kompetanse på varierte måter.
- For å definere hva det innebærer å utforske en problemstilling i langtidsoppgaven i biologi 2, har vi valgt å dele utforskningsarbeidet inn i fire faser, etter inspirasjon fra Educate-rapport 3
- Planlegging: Planlegging og forberedelse, elven skal utvikle og formulere en forskbar problemstilling, og velge metode for å besvare denne.
- Undersøkelse: Datainnsamling og analyse av det innsamlede materialet.
- Konsolideringsfase: Forklaring- og evaluering. Her blir problemstillingen, resultat og funn forklart og drøftet i lys av fagteori. Den rommer også elevens egen refleksjon over arbeidet med langtidsoppgaven.
- Formidling: Eleven kommuniserer sine funn gjennom fremstilling og formidling av produkt(ene) for langtidsoppgaven.
Det skal være rom for elevene til å feile underveis og gå i ulik takt. Elevene kan også levere et produkt selv om forsøk ikke har gått som planlagt, eller resultater har uteblitt. I så fall vil vurderingen legge hovedvekt på elevens arbeid underveis og elevens refleksjon over hva som kunne vært gjort annerledes.
Det er ikke gitt en bestemt oppgave eller tema til utprøvingen i biologi 2. Faglærer kan velge om elevene skal få velge fritt fra hele læreplanen, eller avgrense til enkelte temaer.
Vurdering
Langtidsoppgaven i biologi 2 skal vurderes etter vurderingskriteriene til oppgaven. Læreren kan vurdere kompetanse elevene har vist i alle faser av utforskningsarbeidet, både prosess og produkt, siden langtidsoppgaven er en del av underveisvurderingen.
Langtidsoppgaven åpner også opp for at faglærer kan ha fagsamtaler med elevene, eller noen av elevene, etter innlevert produkt. Denne er ikke obligatorisk i utprøvingen av langtidsoppgaven i biologi 2, da vi ser at det kan være vanskelig å gjennomføre i praksis. Hvis faglærer velger å ha en fagsamtale med elevene etter innlevert produkt, vil denne også kunne tas med i vurderingen. Det ligger mer informasjon om dette i lærerveiledningen.
Vurdering i de ulike fasene av oppgaven
Spørsmål til refleksjon rundt vurdering av både prosess og produkt.