Forslag til skriveramme for langtidsoppgaven i politikk og menneskerettigher

Innledning

  1. Hvorfor er dette temaet aktuelt/viktig/interessant?
  2. Hva er problemstillingen din?
  3. Hva skal du gjøre i teksten for å løse problemstillingen din? Hvilke teorier/begreper skal du bruke, hvilke eksempler skal du forklare, og hva skal du diskutere? Vær så konkret som mulig.

 

Redegjøre for teori og/eller sentrale begreper

  1. Hvilke begreper skal du bruke videre i teksten? Forklar og utdyp.
  2. Hvilke teorier skal du bruke videre i teksten? Forklar og utdyp.

 

Redegjørelse for empiri (eksempler)

  1. Hvilke eksempler skal du bruke for å diskutere problemstillingen din? Forklar og utdyp.

 

Diskusjonsdel

  1. Diskuter problemstillingen din. Forslag til hvordan du kan utarbeide teksten her finnes på neste side.

 

Avslutning

  1. Gjenta: Hva har du skrevet om i denne teksten?
  2. Hva er det viktigste du har funnet ut?


 

Forslag til forarbeid før skriving av diskusjonsdelen i langtidsoppgaven i POME
 

1.Tankekart

Lag et tankekart som viser sammenhengene i stoffet du har satt deg inn i frem til nå. Inkluder både eksempler, fagbegreper, argumenter, modeller, kilder og egne tanker, og prøv å lage tankekartet så utfyllende som mulig. Be gjerne om innspill fra medelever.

Når tankekartet er ferdig kan du bruke de ulike grenene som utgangspunkt for diskusjonsdelen i teksten din.

2. Spør spørsmål til din egen tekst

Å drøfte innebærer ofte å diskutere og være kritisk til stoffet du har beskrevet i de første delene av teksten din. For å finne stoff å diskutere, kan det dermed hjelpe å stille spørsmål til det du har skrevet frem til diskusjonsdelen. For eksempel:

  • Hva er det viktigste her?
  • Hvorfor er dette slik?
  • For hvem er konsekvensene størst?
  • Hva er årsakene til at noe blir som det blir?
  • Hvem er det som avgjør hvordan en sak ser ut?
  • Hvilken prosess har utspilt seg her?
  • Hvilken teori forklarer dette best?
  • Hvilke ulike forklaringer finnes det i denne saken?
  • Hvem har interesser/prøver å påvirke dette?
  • Hvordan kan dette forstås som rettferdig/urettferdig? God/dårlig utvikling?
  • Hvilke nasjonale/internasjonale systemer/regler/strukturer kan forklare dette?

Svarene du får, er et godt utgangspunkt for å bygge ut en god diskusjonsdel i teksten din.

 

3. Bruk de politiske skillelinjene

I faget politikk og menneskerettigheter er de ideologiske skillelinjene ofte viktige for å forstå hvordan og hvorfor ulike aktører handler som de gjør. Ofte kan disse også gi gode perspektiver inn i en diskusjon, hvis du klarer å knytte en tendens eller et argument til de ideologiske motsetningene som ligger disse motsetningene. Det kan dermed være nyttig å prøve å plassere ulike aktørers handlinger ut ifra om argumentene deres kan plasseres ut fra deres posisjon på de ulike skillelinjene. Dette kan du selvsagt også gjøre med andre teorier.

  1. Offentlig-privat
  2. Religiøs-sekulær
  3. Sentrum-periferi
  4. Solidaritet-velferd
  5. Vekst-vern
  6. Nasjonal-internasjonal