Vurdering av orden og oppførsel
Vurdering av orden og oppførsel har som formål å fremme sosial læring, bidra til et trygt og godt skolemiljø og gi informasjon om elevens orden og oppførsel. Elevene skal få veiledning og reflektere over egen orden og oppførsel.
Orden – eleven er punktlig, forberedt og følger opp arbeidet.
Oppførsel – eleven viser hensyn og respekt for andre.
Hovedpunkter
- Alle elever skal ha underveisvurdering i orden og oppførsel.
- Underveisvurderingen i orden og i oppførsel skal gis jevnlig og brukes til å fremme sosial læring.
- Elevene skal ha halvårsvurdering i orden og i oppførsel som en del av underveisvurderingen.
- Alle elever skal få halvårsvurdering uten karakter gjennom hele opplæringsløpet. Fra 8. trinn skal denne karakteren gis med karakter.
- Fra 10. trinn skal alle elever få standpunktkarakter i orden og oppførsel. Karakteren skal gi uttrykk for eleven sin orden eller oppførsel.
- Karakterene som brukes i halvårsvurderinger og standpunktvurderingen for orden og for oppførsel er «god», «nokså god» og «lite god».
Hva er grunnlaget for vurdering i orden og oppførsel?
Grunnlaget for vurdering i orden og oppførsel er skolereglene. Alle skoler skal ha et skoleregler som skal inneholde regler om orden og oppførsel, og hvilke tiltak som kan brukes dersom elever bryter reglementet.
Elevene skal være kjent med hvordan skolereglene blir brukt for å vurdere deres orden og oppførsel. En må derfor kunne utlede fra skolereglene hva som anses som god orden og hva som anses som god oppførsel.
I motsetning til vurdering i fag, kan både elevens forutsetninger og fravær inngå som en del av vurderingen i orden og oppførsel.
Du kan lese mer om skoleregler og sosial læring gjennom arbeid med fag.
Karakterene i halvårs- og standpunktvurderingen
Karakterskalaen som skal benyttes for halvårsvurdering fra 8. trinn og standpunktvurdering fra 10. trinn i orden og i oppførsel, skiller seg fra vurdering i fag ved at elevene i prinsippet kun kan gå ned i karakter. Alle elever starter på karakteren god, og kan gå fra «god» til «nokså god» eller til «lite god».
Læreren skal foreta en helhetlig vurdering av elevens orden og oppførsel opp mot skolereglene og vurdere om elevenes orden og oppførsel er «god», «nokså god» eller «lite god». Elever med normalt god orden eller oppførsel vil få karakteren «god».
Kontaktlærer skal i samarbeid med andre lærere gi halvårsvurdering og standpunktvurdering.
- Halvårsvurdering i orden og oppførsel følger i hovedsak de samme overordnede rammene som halvårsvurdering i fag.
- Standpunktkarakteren skal være uttrykk for elevene sin orden eller oppførsel etter opplæringa er avslutta på 10. trinn, og ved avslutningen av opplæringa i videregående. Det innebærer at eleven kan ha blitt vurdert til å ha god, nokså god eller lite god orden eller oppførsel tidligere i opplæringen, men har forbedret sin orden og oppførsel blant annet gjennom underveisvurderingen, og oppnå karakteren god, i standpunktvurderingen.
Orden og oppførsel er omtalt i
Opplæringsforskrift §§ 9-2, 9-4, 9-6, 9-12, 9-14 og 9-17 og privatskoleforskrift §§ 6-3, 6-5, 6-6, 6-12, 6-14 og 6-17.