Vg3 akvakulturfaget (AKV03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeid i akvakulturanlegg i henhold til gjeldende regelverk og kvalitetssystemer
- reflektere over hvordan driften av et akvakulturanlegg påvirker fiskevelferd og miljø, og hvordan driften kan bidra til verdiskapning
- rengjøre og desinfisere produksjonsutstyr i henhold til prosedyrer og regelverk
- håndtere døde akvakulturorganismer etter gjeldende regelverk
- røkte akvakulturorganismer i tråd med prinsipper for dyrevelferd
- vurdere helse- og velferdstilstanden til ulike akvakulturarter og iverksette nødvendige tiltak
- registrere, overvåke og tolke vannmiljøparametre og iverksette nødvendige tiltak
- ta prøver av akvakulturorganismer og fôr for videre analyse
- vurdere fôringsstrategier og fôrmengde og tildele fôr til akvakulturorganismer
- kontrollere vekst og utviklingsstadier og sortere og klassifisere akvakulturorganismer etter krav i bedrift og i marked
- bruke løfte- og lasteutstyr i akvakulturanlegg og på fartøy etter gjeldende regelverk
- bruke framkomstmidler og redskaper etter gjeldende regelverk og foreta daglig ettersyn og vedlikehold etter gjeldende prosedyrer og rutiner
- utføre arbeidsoppgaver i forbindelse med transport, mottak og levering av akvakulturorganismer
- vurdere og anvende produksjonsplan for en akvakulturvirksomhet
- vurdere risiko og ivareta egen og andres helse og sikkerhet under ulike forhold
- vurdere og gjennomføre brannforebyggende tiltak og bruke brannslokkingsutstyr på arbeidsplassen
- anvende beredskapsplaner og varslingsrutiner i henhold til bedriftens organisering
- vurdere hvordan eget arbeid og andre innsatsfaktorer påvirker bedriftens resultat
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og reflektere over arbeidsgiver og arbeidstakers plikter og rettigheter i virksomheten
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 akvakulturfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 akvakulturfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.