Vg2 ambulansefag (AMB02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter ambulansemedisin
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for kroppens oppbygning og funksjoner og beskrive kroppens regulerings- og kompensasjonsmekanismer ved sykdom og skade
- gjøre rede for og demonstrere undersøkelsesmetoder, vurdering og overvåking av vitale livsfunksjoner hos pasienter i alle aldre
- gjøre rede for tegn og symptomer på relevante somatiske og psykiske sykdomstilstander og skader og behandling av pasienter i alle aldre
- beskrive legemiddelgrupper og administrering og håndtering av de vanligste medikamentene som brukes i prehospital akuttmedisin
- beskrive de vanligste virkningene og bivirkningene av medikamenter som brukes i prehospital akuttmedisin
- beskrive hvordan aldersforandringer i kroppen virker inn ved sykdom og skade hos barn og eldre
- beskrive normale svangerskap, fødsler og mulige komplikasjoner og gjøre rede for prehospital håndtering
- gjøre rede for god hygiene og smittevern i ambulansetjenesten og anvende prinsipper for prehospitalt smittevern
- gjøre rede for hvordan man bør undersøke og håndtere bevisstløse og livløse pasienter i ulike aldre
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i ambulansemedisin når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i ambulansemedisin. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i ambulansemedisin ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i ambulansemedisin basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.