Vg2 ambulansefag (AMB02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter yrkesliv i ambulansefag
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- beskrive redningstjenestens organisering og oppbygning og ambulansetjenestens oppgaver
- gjøre rede for prosedyrer og retningslinjer for samvirke mellom nødetatene og andre aktører i redningstjenesten
- gjøre rede for og bruke analoge og digitale kart
- gjøre rede for relevante lover og regler som gjelder for ambulansetjenesten
- gjøre rede for ambulansetjenestens kvalitetssystem
- gjøre rede for og demonstrere tiltak innenfor helse, miljø og sikkerhet i ambulansefaget
- reflektere over hvordan egen fysisk og psykisk helse kan ivaretas
- beskrive og demonstrere bruk og kontroll av utstyr som benyttes i ambulansetjenesten
- drøfte hva profesjonell yrkesutøvelse og tverrfaglig samarbeid innebærer for ambulansearbeideren
- vurdere miljøhensyn i yrkesutøvelsen
- reflektere over trafikksikkerhet og risiko ved utrykningskjøring med ambulanse
- dokumentere og reflektere over eget arbeid og rapportere avvik og uønskede hendelser
- ivareta egne rettigheter og plikter i arbeidsforholdet og gjøre rede for hvordan partene i arbeidslivet utfører sin samfunnsrolle i den norske modellen
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i yrkesliv i ambulansefag når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i yrkesliv i ambulansefag. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i yrkesliv i ambulansefag ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i yrkesliv i ambulansefag basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.