Vg3 ambulansefaget (AMB03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- utføre faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp i tråd med gjeldende regelverk og krav til profesjonell yrkesutøvelse
- motta og gi veiledning og reflektere over egen kompetanse
- reflektere over etiske problemstillinger og gi eksempler på etiske dilemmaer i ambulansefaget
- samhandle med andre for å oppnå helhetlige pasientforløp som ivaretar omsorgen for pasienten
- kommunisere og samhandle med pasienter, pårørende, kolleger og personell fra ulike kulturer på en tydelig og tillitsfull måte
- beskrive indikasjoner, kontraindikasjoner, bivirkninger og interaksjoner ved bruk av de vanligste medikamentene i ambulansetjenesten
- beregne riktig medikamentdose og administrere medikamenter etter forordning fra lege og i samsvar med gjeldende prosedyrer
- ivareta prinsippene for god hygiene og smittevern i ambulansetjenesten
- gjøre rede for kroppens oppbygning og funksjon og kroppens regulerings- og kompensasjonsmekanismer ved sykdom og skade hos pasienter i ulike aldre
- gjøre rede for fysiologiske forskjeller mellom pasienter i ulike aldre og hvilken betydning disse har for sykdom og skade
- undersøke pasienter med ulik alder, skade og sykdom på en systematisk måte, vurdere tegn og symptomer på skade og sykdom, behandle og overvåke vitale livsfunksjoner
- identifisere fysiske og psykiske behov for pleie og omsorg og utføre nødvendige tiltak
- gi muntlige og skriftlige rapporter om pasientens tilstand
- forflytte pasienter på en effektiv og skånsom måte og velge riktig leiring og sikring av pasienten
- iverksette tiltak for pasienter med ulike funksjonshemminger på en omsorgsfull måte
- identifisere tegn og symptomer på ruspåvirkning og psykisk sykdom og iverksette nødvendige tiltak ved akutte psykiske lidelser
- gjøre rede for normale svangerskap, fødsler og komplikasjoner og iverksette nødvendig prehospital håndtering
- identifisere tegn på livløshet og iverksette nødvendige tiltak for gjenoppliving
- håndtere situasjoner knyttet til døende og døde pasienter ved naturlig og unaturlig dødsfall på en etisk forsvarlig måte
- gjøre rede for hva risiko- og sårbarhetsanalyse er og bruke beredskapsplaner under øvelser og reelle hendelser
- gjøre rede for hvordan stress kan påvirke ambulansearbeidere og anvende strategier for å mestre stress
- ivareta prosedyrer for helse, miljø og sikkerhet, skrive avviksmeldinger og redegjøre for kvalitetssystemet på arbeidsplassen
- identifisere trusler mot egen og andres sikkerhet og iverksette tiltak for å ivareta sikkerheten under ambulanseoppdrag
- identifisere og forebygge konflikter og anvende ulike strategier for konflikthåndtering
- arbeide i team og gjøre rede for ledelse og samhandling i team
- utføre kontroll av ambulansekjøretøy og utstyr i ambulansen
- gjøre rede for organisering og ledelse på et skadested og lede arbeidet som første ambulanseenhet
- gi situasjonsrapporter i ulike faser av arbeidet på skadested
- bruke sambandsutstyr og kommunisere over samband i samsvar med gjeldende reglementer og prosedyrer
- samvirke med nødetatene, Forsvaret og andre aktører i redningstjenesten
- navigere etter analoge og digitale kart
- følge prosedyrer og retningslinjer ved pågående livstruende vold og masseskadesituasjoner
- gjøre rede for ambulansearbeiderens rolle ved skred, flom og andre klimarelaterte hendelser
- følge retningslinjer og prosedyrer på skadested med farlige stoffer
- drøfte trafikale forhold som har betydning for ambulansekjøringen og iverksette tiltak for å ivareta sikkerheten i ambulansen
- anvende fag- og forskningslitteratur, vurdere kilder kritisk og vise digital dømmekraft
- ivareta egne rettigheter og plikter i arbeidsforholdet, og gjøre rede for hvordan partene i arbeidslivet utfører sin samfunnsrolle i den norske modellen
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 ambulansefaget når de bruker kunnskaper ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 ambulansefaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringene slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.