Vg2 anleggsteknikk (ANL02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter grunnarbeider
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- velge og bruke maskiner og utstyr for anleggsarbeid, masseforflytning og vedlikeholdsarbeid
- bruke maskinstyring ved grunnarbeider
- beregne fall og vinkler for grunnarbeider og beregne masser
- planlegge og gjennomføre grunnarbeider i ulike løsmasser og bergarter og reflektere over hvordan geologiske forhold påvirker arbeidet
- planlegge og gjennomføre grunnarbeider for vann- og avløpsanlegg
- planlegge og bygge veier, baner og grunnarbeider etter tegninger og beskrivelser
- følge gjeldende krav til håndtering og bruk av eksplosiver for sprengningsarbeider under og over jord og vurdere konsekvenser av feilbruk
- drøfte ulike massetyper og deres bruksområder, komprimere masser og dokumentere kvaliteten av arbeidet
- håndtere overvann etter gjeldende regelverk og vurdere konsekvenser av regnvann for avløpsnett
- planlegge en bergsprengningssalve og iverksette tiltak som hindrer person- og materiellskader
- gjøre rede for farer med gjenstående sprengstoff og planlegge tiltak for å unngå skade
- gjøre rede for sikring av berg og drøfte metoder for bergsikring over og under jord
- gjøre rede for hvordan et knuseverk er bygd opp, og produsere masser
- gjøre rede for prinsippene ved bruk av borerigger for brønn, bergsprengning og fundamentering
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper og drøfte konsekvenser av støy, vibrasjons- og støveksponering
- bruke fagterminologi til å kommunisere med andre og drøfte ulike løsninger som bidrar til å minimere miljøavtrykket og sikre en effektiv ressursutnyttelse
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
- reflektere over fordeler og ulemper ved ulike entrepriseformer
- planlegge prosjekter, beregne kostnader og drøfte faktorer som påvirker bedriftens lønnsomhet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget grunnarbeider når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget grunnarbeider. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og til å reflektere over sin egen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget grunnarbeider ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget grunnarbeider basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.