Vg2 anleggsteknikk (ANL02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter sikkerhetsopplæring for masseforflytningsmaskiner
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke gravemaskin og to masseforflytningsmaskiner etter gjeldende regelverk
- ta energiøkonomiske valg av ulike masseforflytningsmaskiner og vurdere ressursbruk og konsekvenser for miljøet
- kontrollere og vedlikeholde masseforflytningsmaskiner og utstyr i henhold til service- og brukermanualer
- bruke tilleggsutstyr og reflektere over konsekvenser av feilbruk
- gjøre rede for masseforflytningsmaskiners oppbygning og virkemåte og vurdere ulike bruksområder
- gjøre rede for hvilke ulykker bruk av masseforflytningsmaskiner kan forårsake, og reflektere over ansvarsforhold, årsakssammenhenger og hvordan ulykker kan forebygges
- vurdere risiko for maskinvelt og gjøre rede for konsekvenser
- velge og bruke løfteredskap med masseforflytningsmaskin etter signaler og tegn
- gjøre rede for dokumentasjonskrav knyttet til bruk av masseforflytningsmaskiner
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget sikkerhetsopplæring for masseforflytningsmaskiner når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget sikkerhetsopplæring for masseforflytningsmaskiner. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og til å reflektere over sin egen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at eleven kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget sikkerhetsopplæring for masseforflytningsmaskiner ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget sikkerhetsopplæring for masseforflytningsmaskiner basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.