Vg3 apotekteknikk (APO03‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter yrkesliv i apotekteknikkfaget
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere eget arbeid
- arbeide etter gjeldende regelverk, bransjestandarder og apotekets kvalitetssystemer
- utføre praktisk resepturarbeid og bruke e-helse i samarbeid med farmasøyt
- bistå ved produksjon av legemidler
- bruke digitale ressurser i apotek og vise digital dømmekraft ved håndtering av pasientinformasjon
- selge reseptfrie legemidler og apotekvarer basert på produktkunnskap og kundens behov og gjøre rede for refusjonsordninger
- bruke apotekets logistikksystem og arbeide etter gjeldende regler for holdbarhet og oppbevaring
- utføre arbeidet i tråd med yrkesetiske retningslinjer og vurdere etiske problemstillinger i apotek
- håndtere returmedisin og veilede kunder om forsvarlig håndtering av legemiddelavfall
- utføre hygiene- og smitteverntiltak etter gjeldende regelverk og retningslinjer
- gi førstehjelp og sette sammen innhold i førstehjelpsenheter
- drøfte hva profesjonell yrkesutøvelse innebærer for apotekteknikeren
- reflektere over hvordan apotekene kan bidra til å redusere samfunnets utgifter til legemidler og arbeide etter rutiner for dette
- gjøre rede for apotekbransjens og apotekets organisering og plassering i helsevesenet
- ivareta egne rettigheter og plikter i arbeidsforholdet, og gjøre rede for hvordan partene i arbeidslivet utfører sin samfunnsrolle i den norske modellen
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i yrkesliv i apotekteknikkfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i yrkesliv i apotekteknikkfaget. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i yrkesliv i apoteket ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i yrkesliv i apotekteknikkfaget basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.