Arbeidslivsfag (ARB01‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- undersøke behov for varer og tjenester på skolen og i lokalsamfunnet
- planlegge praktiske og yrkesrettede arbeidsoppdrag
- produsere og levere varer og tjenester etter kvalitetskrav
- bruke fagbegreper, arbeidsmetoder, verktøy, materialer og teknologi tilpasset arbeidsoppdrag og begrunne valg
- samarbeide, fremme forslag og delta i beslutninger i et arbeidsfellesskap
- ivareta bærekraftige prinsipper i alle deler av arbeidsoppdraget
- beskrive og vurdere risiko, og følge etiske retningslinjer og arbeidslivets regler i arbeidsoppdraget
- vurdere sin egen og gruppens arbeidsinnsats, arbeidsprosess og arbeidsoppdragets resultat
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i arbeidslivsfag ved å delta i arbeidsfellesskap og løse praktiske arbeidsoppdrag. Videre viser og utvikler elevene kompetanse i faget ved å ta selvstendige, begrunnede valg og ved å delta i evaluering av prosess og produkt, i egenvurdering og i vurdering av hverandre.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren skal veilede slik at elevene reflekterer over valgmuligheter og utfallene av dem.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i arbeidslivsfag ved avslutningen av opplæringen etter 10. trinn. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i arbeidslivsfag basert på kompetansen eleven har vist ved å planlegge, gjennomføre og vurdere praktiske arbeidsoppdrag i samarbeid med medelever og oppdragsgivere. Alle deler av arbeidsprosessen skal vurderes.