Latin eller gresk (ASK03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter latin eller gresk 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utvikle og bruke et basisordforråd i arbeid med tekster
- gjøre rede for et utvalg sitater fra antikken og reflektere over hva de kan fortelle om gresk og romersk tenkesett og kultur
- gjøre rede for og sammenligne grunnleggende språkelementer i latin eller gresk med moderne språk
- utforske og presentere hovedtrekk i antikkens historie og sammenligne ulike kilder fra antikken
- bruke grunnleggende grammatikk til å forstå og utforske enkle tekster
- drøfte om og hvordan tanker, problemstillinger og kulturuttrykk fra antikkens filosofi, religion eller kunst er relevante i dag
- delta i enkle samtaler
- oversette enkle tekster til og fra latin eller gresk
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i latin eller gresk 1. Elevene viser og utvikler kompetanse når de arbeider med og bruker metoder for språklæring og språkforståelse av latin eller gresk, muntlig og skriftlig. Videre viser og utvikler elevene kompetanse i utforskende arbeid med og refleksjon om antikken og språkenes aktualitet og betydning for oss i dag.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåter og ved å la elevene utforske og finne svar på faglige spørsmål og problemstillinger. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i latin eller gresk 1, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle kompetansen sin i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter latin eller gresk 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i latin eller gresk 1 basert på kompetansen eleven har vist ved å bruke faglige metoder i språklæring, ved å kommunisere på latin eller gresk og ved å formidle innsikt i ulike emner og sammenhenger i faget.