Latin eller gresk (ASK03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter latin eller gresk 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utvikle et ordforråd i arbeid med og produksjon av tekster
- utforske og reflektere over sammenhengen mellom språkstrukturer i latin eller gresk og moderne språk
- utforske og presentere emner fra antikkens kultur, litteratur og politikk og sette dem i en historisk og kulturell kontekst
- delta i samtale om kjent stoff og hverdagslige temaer
- utforske og reflektere over bruk av ordtak og sitater fra antikken i dag
- drøfte hvordan antikken kommer til syne i kunst og kulturuttrykk i dag
- skrive på og oversette til og fra latin eller gresk og reflektere over valgene man tar under en oversettelse
- utforske ulike fremstillinger av antikken og reflektere over hvordan disse påvirker vår forståelse av perioden
- utforske tekster i ulike sjangre fra antikken og sammenligne innhold og oppbygning med moderne tekster
- utforske etymologi og orddanning og analysere fremmedord og fagbegreper
- forstå og samtale om innhold i tekster og beskrive grammatiske strukturer i tekstene
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i latin eller gresk 2. Elevene viser og utvikler kompetanse når de arbeider med og bruker metoder for språklæring og språkforståelse av latin eller gresk, muntlig og skriftlig. Videre viser og utvikler elevene kompetanse i utforskende arbeid med og refleksjon om antikken og språkenes aktualitet og betydning for oss i dag.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåter og ved å la elevene utforske og finne svar på faglige spørsmål og problemstillinger. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i latin eller gresk 2, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle kompetansen sin i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter latin eller gresk 2. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i latin eller gresk 2 basert på kompetansen eleven har vist ved å bruke faglige metoder i språklæring, ved å kommunisere på latin eller gresk og ved å formidle innsikt i ulike emner og sammenhenger i faget.