avionikerfaget (AVI04‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- risikovurdere, planlegge, gjennomføre og dokumentere arbeidsoppdragene fagmessig og i overensstemmelse med kvalitetssikring, godkjent internkontroll og godkjent luftdyktighetsdokumentasjon og begrunne valgene som er gjort
- utføre arbeidet i henhold til internkontrollsystemet, basert på gjeldende nasjonalt og internasjonalt regelverk om kontinuerlig luftdyktighet
- arbeide etter ergonomiske prinsipper og gjøre rede for hvordan sikkerhetsarbeid kan forebygge ulykker og skader, og kunne utføre livreddende førstehjelp
- vedlikeholde, reparere og modifisere og gjøre rede for hvordan riktig utførelse av arbeidet har betydning for energibruken for et luftfartøy i operasjon
- feilsøke, teste og diagnostisere ved hjelp av ulike typer testutstyr og vurdere resultatet opp mot beregnede og forventede verdier, dokumentere resultatet og forklare mulige feilkilder
- utføre arbeidet etter gjeldende prosedyrer for å forebygge skader på elektrostatisk sensitivt utstyr og forklare konsekvensene av mangelfull ESD-sikring og jordingsforbindelse
- lodde og utføre terminering i samsvar med gjeldende prosedyrer og standarder og gjøre rede for materialenes kjemiske og mekaniske egenskaper
- håndtere kjemikalier på en korrekt måte og vurdere faremomenter ved bruk
- velge og bruke verktøy og måleutstyr som er tilpasset arbeidsoppgaven, og gjøre rede for krav til nøyaktighet, vedlikehold og kalibrering av måleutstyret
- utføre låsing av skruer, bolter, muttere og elektriske plugger etter gjeldende prosedyrer og forklare konsekvenser av mangelfull sikring
- reflektere over og ta hensyn til menneskelige faktorers betydning for flysikkerheten i forbindelse med vedlikeholdsarbeid
- anvende vedlikeholdsorganisasjonens egenkontrollsystem og forklare prinsippene i egenkontrollsystemet
- inn- og utmontere komponenter, konfigurere og oppdatere aktuell programvare, merke komponenter og vurdere retur
- signere for og vurdere eget utført vedlikehold, benytte tilhørende luftdyktighetsdokumentasjon og sikre bruk av sporbart materiell
- avdekke og rapportere avvik og farlige forhold og foreslå korrektive tiltak, og reflektere rundt hvordan dette kan øke sikkerheten og bidra til kontinuerlig forbedring
- diskutere verdien av å oppleve mestring og stolthet over eget arbeid og av å oppleve tilhørighet og trygghet i et arbeidsmiljø uavhengig av kjønn og kultur
- reflektere over bedriftsdemokratiets og det organiserte arbeidslivets forutsetninger, verdier og regler og hvordan et regulert arbeidsliv kan bidra til å motvirke arbeidslivskriminalitet, diskriminering og forskjellsbehandling
- håndtere avfall etter eget arbeid og kjemikalier på en miljømessig, økonomisk og sikkerhetsmessig riktig måte, drøfte produkters miljøprestasjon og slette sensitiv informasjon ved avhending
- dokumentere eget og andres arbeid med inspeksjon, vedlikehold, reparasjon og modifikasjon på luftfartøyers elektriske, elektroniske og digitale systemer og komponenter og diskutere faglige løsninger, kvalitet og estetikk i arbeidsoppdraget, foreslå forbedringer og reflektere rundt mulige endringer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 avionikerfaget – opplæring i bedrift når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i lærefaget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 avionikerfaget – opplæring i bedrift. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.