Betongfaget – modulstrukturert opplæring for voksne (BET05‑01)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter helse, miljø og sikkerhet og arbeidsliv 

  • gjøre rede for og bruke kvalitetssikringssystemer, gjennomføre arbeid i tråd med gjeldende krav for helse, miljø og sikkerhet og reflektere over konsekvenser av å ikke følge kravene
  • arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforhold i faget, og gjøre rede for pliktene og rettighetene til arbeidsgiveren og arbeidstakeren og reflektere over krav og forventinger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap
  • risikovurdere arbeidsoppdrag, gjennomføre en sikker jobbanalyse og rapportere om uønskede hendelser
  • gjøre rede for sikkerhetstiltak ved arbeid i høyden, bruke stillaser og sikre risikoutsatte arbeidssituasjoner
  • følge rutiner for å stroppe og anhuke, og vurdere konsekvenser av brudd på rutiner
  • arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper, drøfte hvordan arbeidsteknikker og arbeidsstillinger kan forebygge helseskader og reflektere over konsekvenser av støy og vibrasjon
  • bruke verne- og sikkerhetsutstyr og vurdere konsekvensene av feilbruk
  • kildesortere og håndtere avfall etter gjeldende regelverk, gjenbruke materialer og reflektere over konsekvenser av feilhåndtering
  • gjøre rede for riggplan, gjennomføre riggarbeid, sikre byggeplassen og vurdere ulike tiltak som sikrer risikoutsatte arbeidssituasjoner
  • utføre grunnleggende førstehjelp
  • montere og bruke arbeidsplattformer på opptil ni meter og iverksette tiltak for å redusere risiko ved arbeid i høyden (hentet fra Læreplan i $læreplan vg2 betong og mur)
  • gjøre rede for varme arbeider som brannårsak, gjennomføre sikkerhetstiltak og hindre brann (hentet fra Læreplan i $læreplan vg1 bygg- og anleggsteknikk)
  • anvende sikkerhetsdatablad og følge anvisninger ved bruk av kjemikalier (hentet fra Læreplan i $læreplan vg1 bygg- og anleggsteknikk)
  • tolke og bruke sammensatte måleenheter i praktiske sammenhenger og velge egnet måleenhet (hentet fra Læreplan i $læreplan matematikk P)
  • utforske og bruke egenskapene ved geometriske figurer, målestokk og trigonometri til å beregne lengder, vinkler og arealer i problemløsing innenfor bygg- og anleggsfag (hentet fra Læreplan i $læreplan matematikk P)
  • utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv (hentet fra Læreplan i $læreplan naturfag)
  • gjøre rede for andres argumentasjon og bruke og følge opp andres innspill i samtaler og diskusjoner om yrkesrelevante emner (hentet fra Læreplan i $læreplan engelsk)
  • bruke fagterminologi for å kommunisere med kolleger og andre yrkesutøvere, drøfte ulike løsninger som bidrar til å redusere miljøavtrykket og sikre en effektiv ressursutnyttelse og iverksette tiltak

Underveisvurdering