Brannforbyggerfaget (BFB03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge å feie, føre tilsyn og iverksette informasjons- og motivasjonstiltak etter gjeldende regelverk og interne rutiner, arbeide i tråd med gjeldende krav til helse, miljø og sikkerhet og reflektere over konsekvensene av å ikke følge kravene
- gjøre rede for og bruke kvalitetssikringssystemer, dokumentere eget arbeid og håndtere avvik
- bruke fagterminologi for å kommunisere med kolleger og andre yrkesutøvere og drøfte ulike løsninger som bidrar til å minimere miljøutslipp og sikre brannforebygging
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter og reflektere over krav og forventinger som blir stilt til et likeverdig og inkluderende yrkesfelleskap
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper og reflektere over konsekvenser av ulike belastninger i forbindelse med brannforebygging
- bruke verne- og sikkerhetsutstyr og reflektere over konsekvensene av feilbruk
- utføre grunnleggende førstehjelp
- kartlegge fyringsanlegg og byggverk, vurdere brannfaren og iverksette tiltak for å redusere den
- ta mål, bruke målestokk etter målsatte tegninger og analysere og beregne hyppigheten av risiko for brann.
- gjøre rede for ulike brannårsaker og vurdere brannforebyggende strategier rettet mot ulike målgrupper
- gjøre rede for kjennetegn ved skader og dødsfall som følge av brann, og foreslå å gjennomføre brannforebyggende strategier og tiltak
- gjøre rede for hva brannrisiko betyr for byggetekniske, organisatoriske og bruksmessige forhold, vurdere behovet for brannbegrensende tiltak og anbefale løsninger for byggeier
- vurdere risiko for miljøutslipp av fyringsanlegg og foreslå tiltak som reduserer miljøbelastningen
- feie skorsteiner, røykrør, kanaler og ildsteder og vurdere hvordan ulike materialer og dimensjoner påvirker valg av verktøy
- føre tilsyn med fyringsanlegg, gjøre rede for hvordan fyringsanlegget er montert og vedlikeholdt, og vurdere hvordan dette påvirker fyringsanleggets funksjon og drift
- kartlegge behov for brannsikkerhet og vurdere informasjonstiltak knyttet til geografiske forhold, byggverk, fyringsanlegg og målgrupper
- informere eiere og brukere om krav til brannsikkerhet og tilpasse kommunikasjon til ulike situasjoner og målgrupper
- utføre tilsyn og behandle dokumenter i henhold til gjeldende regelverk og reflektere over egen rolle som myndighetsutøver
- risikovurdere arbeidsoppdrag, gjennomføre en sikker jobbanalyse og rapportere om uønskede hendelser
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i brannforebyggerfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i brannforebyggerfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og til å reflektere over sin egen faglige utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingen kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.