vg2 betong og mur (BMO02‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter betong og mur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- arbeide med betong eller mur og flis etter tegning og beskrivelse og risikovurdere arbeidsoppdrag
- velge, bruke og vedlikeholde utstyr og verktøy til ulike produkter og vurdere konsekvenser av feilbruk og vedlikehold
- montere og bruke arbeidsplattformer på opptil ni meter og iverksette tiltak for å redusere risiko ved arbeid i høyden
- tegne målsatte skisser og drøfte ulike løsninger
- forstå tegninger og gjøre utmålinger i aksesystemer og med kotehøyder i tråd med disse
- vurdere risiko og sikre risikoutsatte arbeidssituasjoner i henhold til gjeldende regelverk
- gjøre rede for metoder for betong- og mørtelproduksjon og reflektere over faktorer som påvirker miljø og energieffektiv produksjon
- rehabilitere murverk og betongkonstruksjoner og gjøre rede for egenskaper ved eldre konstruksjoner
- kildesortere og håndtere avfall etter gjeldende regelverk, vurdere gjenbruk av materialer og reflektere over konsekvenser av feilhåndtering
- beregne og bruke materialer og utstyr etter tegninger og beskrivelser og vurdere bruken ut fra kostnader, tidsbruk og miljøbelastning
- bygge ulike typer forskalinger og gjøre rede for forskjellen mellom tradisjonell forskaling og systemforskaling
- armere ulike typer betong- og murkonstruksjoner og gjøre rede for armeringens funksjon i konstruksjoner
- gjøre rede for bruksområdene til ulike betongkvaliteter og tilsetningsstoffer og velge herdetiltak i tråd med formålet med betongen
- overflatebehandle og etterbehandle mur og betong og reflektere over konsekvenser av feilbehandling
- mure teglstein og ulike blokkprodukter
- velge mørtel til mur og pussarbeid og reflektere over konsekvenser av feilbruk
- bruke avrettingsmasser og gjøre rede for ulike bruksområder
- legge og sette flis på gulv og vegg og vurdere hvordan underlaget påvirker sluttproduktet
- følge regler for arbeid i våtrom og gjøre rede for ulike membransystemer
- legge membran i våtrom og montere tilslutninger til rørgjennomføringer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget betong og mur når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som en av eller begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget betong og mur. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og til å reflektere over sin egen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at eleven kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget betong og mur ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget betong og mur basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.