Vg3 buntmakerfaget (BNT03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre og dokumentere egen arbeidsprosess fra idéskisse til ferdig produkt
- vurdere og velge materialer og teknikker ut fra bestillinger, økonomiske rammer, frister og ressursforvaltning
- vurdere, sortere og klargjøre løsskinn ved å markere grotzen, svanger, kors, barflekker og hårfeil
- beregne flateinnhold og sømtap og svinn ved rykking, og beregne antall rykk, rykklengde og rykkvinkel som skal brukes i hvert enkelt tilfelle
- gjøre rede for beredning, farging, håring og lengde på ulike skinn og kunne beregne materialforbruk for ulike skinn og anvende denne kunnskapen i eget arbeid
- anbrakke og spikre, overspikre, snittspikre og kilespikre ulike skinn og modeller
- ta mål, lage og tilpasse mønstre og foreta innprøving på kunde
- velge og anvende ulike tradisjonelle håndsømsteknikker
- bruke ulike rykketeknikker, som å rykke inn og ut, utføre trapperykking og svingrykking, og forklare forskjellen på A-, V-, W- og M-rykk
- velge og bruke ulike gallonerings- og sammenføyingsteknikker, som luftgallonering og gallonering med inn- og utrykking
- forsette og skjøte skinn ved påkasting og sakketeknikker
- renskjære og ferdigstille pelsplagg med underarbeid, lukning, støttestoffer, fôr og andre tekstiler og skinntyper, som semsket og nappaskinn
- vurdere gjenbruksmulighetene på eldre plagg før gjennomføring av rens, reparasjoner, vedlikehold og omsøm, og gjøre rede for oppbevaring av pelsprodukter
- velge og bruke kjemikalier i tilvirking av pelsprodukter og gjøre rede for hvordan utførelse, gjenbruk og avfallshåndtering påvirker helse, miljø og sikkerhet
- veilede kunder i valg av materialer, passform og design
- bruke fagspråk i kommunikasjon med kunder og andre samarbeidspartnere
- presentere og markedsføre egne produkter og produkter ut fra bestillinger, og gjøre rede for hvordan ulike valg av materiale kan påvirke produktets pris, design og varighet
- velge og bruke verktøy, pelsmaskin og andre symaskiner i produksjon, foreta enkle justeringer og vedlikehold av disse og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet i arbeidet på verkstedet
- gjøre rede for tradisjoner, trender og særpreg i buntmakerfaget og bruke kunnskapen i eget arbeid
- vurdere og artsbestemme pelsdyr og gjøre rede for dyrenes opprinnelsesland
- gjøre rede for etikk og dyrevelferd i pelsdyrhold, forklare frednings- og fangstbestemmelser og ivareta intensjonen i bestemmelsen i eget arbeid
- beregne tid og pris på egne produkter og tjenester og vurdere sammenhengen mellom produktvalg, produktivitet og lønnsomhet
- finne og vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger og bruke kildene på en måte som lar seg etterprøve
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 buntmakerfaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 buntmakerfaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.