Vg3 boreoperatørfaget (BOR03‑02)
Kompetansemål og vurdering

Denne læreplanen er ikke lenger gyldig

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål

  • planlegge og utføre boredekksarbeid i tråd med gjeldende prosedyrer og regelverk
  • vurdere risiko og gjennomføre risikoreduserende tiltak i arbeid med ulike brønnoperasjoner
  • gjøre rede for og kontrollere brønnsikringsutstyr på boredekk
  • utføre førstelinjevedlikehold på slampumper og slamutstyr
  • utføre førstelinjevedlikehold på boreutstyr, boretårn og boredekk
  • bruke og vedlikeholde løst boreutstyr og løst løfteutstyr
  • gjøre rede for og reflektere over bruk av boreutstyret og dets tekniske egenskaper
  • utarbeide sikkerhetsrapporter og erfaringsrapporter og vurdere og gjennomføre korrigerende tiltak
  • forklare og utføre metoder for vedlikehold av standpipe og choke-manifold
  • forklare ulike barrierer ved boring, ventiltreinstallasjon, komplettering og brønnoverhaling
  • vedlikeholde brønnhodets slitasjefôring og gjøre rede for hvordan et brønnhode fungerer
  • gjøre rede for hvordan ulike landeverktøy, landestrenger, innerstrenger, sementstrenger, slagverktøy og sidestegsverktøy brukes og virker
  • gjøre rede for hvordan fôringsrør i brønner brukes og virker
  • gjøre rede for de ulike drepemetodene i en brønn
  • gjøre rede for virkemåten og bruksområdet til retningsboringsutstyr, Measurement While Drilling-utstyr og kjerneboringsutstyr
  • gjøre rede for sirkulasjonssystemer og vedlikeholde og bruke slamsystemer
  • gjøre rede for prinsipper og prosesser ved arbeid i høyden, reflektere over konsekvenser av fallende gjenstander og iverksette nødvendige sikkerhetstiltak
  • utføre sikker jobb-analyse, skrive arbeidstillatelser og rapportere og iverksette tiltak når det blir identifisert avvik i operasjonen
  • reflektere over utviklingen av olje- og gassutvinning på norsk sokkel og hva som kan bidra til å oppnå nullutslipp
  • gjøre rede for partssamarbeidet i bedriften og reflektere over arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter og over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv

Underveisvurdering