Brønn- og borefaget (BRO03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge boring av brønn og borehull etter gjeldende regelverk, standarder og toleransekrav ved å bruke ulike prosjektverktøy, arbeide i tråd med gjeldende krav til helse, miljø og sikkerhet og refelektere over koneskvensene av å ikke følge kravene.
- planlegge boring av brønner til vannforsyning, oppvarming og kjøling etter tegninger, beskrivelser og preaksepterte løsninger og reflektere over ulike typer fornybar energi
- utarbeide framdriftsplaner, bestille og motta materialer og utstyr og kontrollere kvalitet og mengde i tråd med arbeidsoppdraget
- velge og bruke utstyr til ulike boremetoder med hensyn til kvalitet, funksjonalitet, miljø og økonomi
- risikovurdere arbeidsoppdrag, gjennomføre en sikker jobbanalyse og iverksette tiltak som forebygger helseskader og ulykker
- gjøre rede for og bruke kvalitetssikringssystemer, dokumentere eget arbeid og håndtere avvik
- transportere og rigge til utstyr, sikre boreplassen og vurdere ulike tiltak som sikrer risikoutsatte arbeidssituasjoner
- vurdere grunnforhold og grunnvannets egenskaper og gjøre rede for hvordan dette påvirker byggeprosessen
- plassere ulike typer brønner og borehull i terrenget, optimalisere brønnens yteevne og beskytte mot innsig av overflatevann
- bore i berg og løsmasser etter bestilling og gjøre rede for hvordan hydrogeologiske og geologiske forhold påvirker arbeidet
- montere og vedlikeholde installasjoner i brønner og borehull i berg og løsmasser
- utføre horisontalboring og legge til rette for å bygge infrastruktur
- forsterke byggegrunnen med stålkjernepeler, rørspunt og stag og trekke rør og kabler
- bruke senkborhammer med høytrykksluft i sensitive løsmasser
- vedlikeholde rigg, høytrykkskompressor og senkborhammer
- reparere høytrykkskompressor og borerigg og vurdere behov for service
- utføre tiltak for å øke kapasiteten, montere mansjett, kollektorer og pumpe fram til og med trykktank
- ta prøver av vann for vannanalyse etter gjeldende regelverk og vurdere konsekvenser for vannkvalitet
- måle vanntap i brønnen med stigetest og dokumentere brønnens hydrauliske egenskaper
- rehabilitere brønn og borehull
- dokumentere utført arbeid og rapportere fra produksjonen
- bruke verne- og sikkerhetsutstyr og vurdere konsekvensene av feilbruk
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper og reflektere over konsekvenser av støy, vibrasjon, varme, farlige stoffer og støveksponering
- håndtere avfall etter gjeldende regelverk, vurdere konsekvenser av feilhåndtering og iverksette tiltak
- bruke fagterminologi for å kommunisere med kolleger og andre yrkesutøvere og drøfte ulike løsninger som bidrar til å redusere miljøavtrykket og sikre en effektiv ressursutnyttelse
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, gjøre rede for pliktene og rettighetene til arbeidsgiveren og arbeidstakeren og reflektere over krav og forventinger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap
- utføre grunnleggende førstehjelp
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i Vg3 brønn- og borefaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i brønn- og borefaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.