Vg3 brønnfaget, sementering (BRS03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge og gjennomføre sementeringsoperasjoner i tråd med gjeldende regelverk og prosedyrer
- utføre sikker jobb-analyse, skrive arbeidstillatelser og rapportere og iverksette tiltak når det blir identifisert avvik i operasjonen
- vedlikeholde og betjene sementenheter, sementhoder og tilhørende utstyr
- gjennomføre prøvetaking og vurdere innholdet i laboratorierapporten
- vurdere brønnforhold som kan påvirke resultatet av en sementjobb
- gjøre rede for barriere- og brønnkontrollprinsipper
- utføre lekkasjetesting med mekaniske plugger og brønnventiler i tråd med gjeldende regelverk og prosedyrer
- utføre midlertidig tilbakeplugging med trykksementeringsventil og permanente broplugger
- vurdere behov for og utføre vedlikehold på mekaniske plugger og ventiler
- utarbeide sluttdokumentasjon for utført arbeid og foreslå korrigerende tiltak
- oppdatere lagerbeholdning og levere sluttrapport
- utføre oppgaver i tråd med bedriftens og kundens kvalitetssikrings- og sikkerhetssystem
- bruke sikkerhetsdatablader ved håndtering av kjemikalier og brønnvæsker
- reflektere over utviklingen av olje- og gassutvinning på norsk sokkel og hva som kan bidra til å oppnå nullutslipp
- gjøre rede for partssamarbeidet i bedriften og reflektere over arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter og over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i vg3 brønnfaget, sementering når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i vg3 brønnfaget, sementering. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.