Byggmontasjefaget (BYM03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- bruke og vedlikeholde maskiner og verktøy etter anvisning fra produsent og gjeldende regelverk
- risikovurdere arbeidsoppdrag, gjennomføre sikker jobbanalyse og rapportere om uønskede hendelser
- gjøre rede for og bruke kvalitetssikringssystemer, dokumentere eget arbeid og håndtere avvik
- bruke ulike typer arbeidsutstyr, gjøre rede for utstyrets bruksområder og begrensninger og vurdere behov for vedlikehold
- vurdere og bruke ulike typer verne- og sikkerhetsutstyr for aktiv og passiv sikring og vurdere konsekvensene av feilbruk
- arbeide i tråd med ergonomiske prinsipper og reflektere over konsekvenser av støveksponering, lyd, vibrasjon og bruk av kjemiske materialer
- rigge, stroppe og dirigere kraner etter gjeldende regelverk, vurdere risiko ved ulike typer løft og hindre skader på personell, materiell og miljø
- bruke fallsikringsutstyr og redningsutstyr, ivareta sikkerheten ved arbeid i høyden, forberede tiltak for øyeblikkelig redning, sikre ulykkesstedet og samvirke med nødetatene
- vurdere ulike innfestingspunkter for fallsikringsutstyr i konstruksjoner, feste fallsikringsutstyr og reflektere over konsekvenser av pendeleffekt, fall og fallende objekter
- sikre logistikksone, løftesone og atkomst på montasjeplassen i samarbeid med andre og drøfte ulike faktorer som påvirker sikkerhet og ressursbruk
- planlegge og arbeide etter tegninger, beskrivelser, preaksepterte løsninger, toleransekrav, og krav til helse, mljø og sikkerhet og vurdere konsekvenser av å ikke følge kravene
- utarbeide framdriftsplaner, bestille og motta, konstruksjonselementer, materialer og utstyr og kontrollere kvalitet og mengde i tråd med arbeidsoppdraget
- bruke stag og stemp for å avstive konstruksjonen midlertidig og gjøre rede for prinsippene for kraftnedføring og rotasjon
- velge og bruke materialer og vurdere hvordan klimatiske forhold påvirker materialenes egenskaper
- beregne forbruk av materiell og festemidler og vurdere ulike faktorer som påvirker montasjeprosessen
- planlegge avsperring av montasjefront, montere rekkverk og drøfte sikkerhetsmessige aspekter ved sperring av montasjefront
- sette sammen konstruksjonsdeler etter produsentens anvisning og dokumentere ytelseskravene til konstruksjonen
- avstive konstruksjoner, reflektere over faktorer som bidrar til stabilitet i konstruksjoner og drøfte ulike situasjoner der avvik kan oppstå.
- gjøre rede for krav til konstruktiv sveising og drøfte konsekvenser for konstruksjonens stabilitet ved avvik fra kravene.
- velge og bruke ulike typer personløftere i tråd med gjeldende regelverk og gjøre rede for deres bruksområder og begrensninger
- planlegge montasjerekkefølge og arbeidsoperasjoner i samarbeid med montasjeformann og reflektere over egen rolle i montasjelaget.
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter og reflektere over krav og forventinger som blir stilles et likeverdig og inkluderende yrkesfelleskap
- drøfte ulike løsninger som bidrar til å minimere miljøavtrykket og sikre effektiv ressursutnyttelse og bruke fagterminologi for å kommunisere med kolleger og andre yrkesutøvere
- kildesortere og håndtere avfall etter gjeldende regelverk og reflektere over konsekvenser av feilhåndtering
- utføre grunnleggende førstehjelp
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i byggmontasjefaget når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i byggmontasjefaget. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i faget.