Vg3 CNC-maskineringsfaget (CNC03‑02)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål

  • planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere arbeidsoppgaver i samsvar med tegningsgrunnlag, kvalitetsprosedyrer og helse, miljø og sikkerhet
  • velge og bruke egnet verneutstyr tilpasset arbeidsoppdraget og følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
  • velge og bruke materialer, og gjøre rede for materialenes egenskaper og bruksområder
  • velge, klargjøre og bruke maskiner og utstyr, og utføre vedlikehold etter gjeldende prosedyrer
  • velge og bruke måleverktøy og måleutstyr tilpasset arbeidsoppdraget
  • forstå og bruke toleransesetting etter tegninger og standarder
  • programmere CNC-maskiner i tråd med tegninger og arbeidsoppgaver
  • simulere, feilsøke, justere og optimalisere CNC-program
  • spenne opp arbeidsstykket i tråd med spesifikasjoner, bearbeidingsmetoder og helse, miljø og sikkerhet
  • velge skjæreverktøy og skjæredata med hensyn til materiale og arbeidsoppgave
  • gjøre rede for hensikten med og viktigheten av å overvåke en CNC-produksjon
  • gjennomføre målinger, vurdere måleresultat og justere i tråd med toleransekrav på tegninger
  • vurdere behov for grading av deler og utføre grading
  • gjøre rede for og gjennomføre produksjonsprosesser fra emne til ferdig del
  • tolke, bruke og forklare tegningsunderlag
  • kontrollere og sikre bruk av CNC-program i tråd med bedriftens prosedyrer
  • registrere avvik og utføre avviksbehandling i tråd med bedriftens kvalitetssystemer
  • gjennomføre dimensjons- og kvalitetskontroll på produkter i tråd med tegningsunderlag
  • reflektere over sammenhengen mellom eget arbeid, bruk av ressurser og krav til lønnsomhet sett opp mot sosiale og miljømessige forhold
  • reflektere over betydningen av bærekraftig avfallshåndtering og gjennomføre kildesortering og avfallshåndtering i tråd med gjeldende regelverk
  • gjøre rede for partssamarbeidet i bedriften og reflektere over arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og rettigheter og over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsliv

Underveisvurdering