Grunntrening i dans (DAN01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter grunntrening i dans 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og prøve ut treningsformer for å fremme utvikling i dans, alene og sammen med andre
- beskrive og reflektere over sammenhengen mellom trening, restitusjon og skadeforebygging for dansere
- beskrive og prøve ut mentale strategier for å fremme egen utvikling i dans
- gjøre rede for forholdet mellom kosthold og treningsutbytte og bruke denne kunnskapen i eget arbeid med dans
- undersøke kroppens oppbygning og funksjon, og bruke kunnskap om anatomi i arbeid med trening og danseutøvelse
- reflektere over sammenhenger mellom trening, bevegelsesglede og helse for dansere
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i grunntrening i dans 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de utforsker og prøver ut ulike fysiske og mentale treningsformer for å utvikle grunnlaget for egen danseutøvelse. Videre viser og utvikler de kompetanse i faget når de beskriver og reflekterer over egen trening og sammenheng mellom trening, helse og funksjonell anatomi.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte treningsformer og strategier som fremmer bevegelsesglede og mestringsfølelse. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres og gi rom for refleksjon rundt egen trening og restitusjon, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle forståelsen av sammenhengen mellom trening, kropp og helse i egen danseutøvelse.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter grunntrening i dans 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i grunntrening i dans 1 basert på kompetansen eleven har vist, både gjennom å delta i varierte treningsformer, vise forståelse av og reflektere over sammenhengen mellom trening, helse og anatomi.