Dans i perspektiv (DAN03‑02)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i dans i perspektiv innebærer å delta i faglige samtaler om dans i et kunst- og kulturhistorisk perspektiv og i skapende aktivitet. Muntlige ferdigheter innebærer også å kommunisere egne meninger og ideer, og å drøfte dansehistorie og skapende arbeidsmetoder.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i dans i perspektiv innebærer å kommunisere om og reflektere over dans som kunst- og kulturuttrykk. Det innebærer også å utforme, planlegge og bearbeide varierte tekster om dans, og å bruke fysiske tegn, former og symboler for å formidle kunstneriske ideer i koreografi.
Å kunne lese
Å kunne lese i dans i perspektiv innebærer å tolke og forstå multimodale tekster om dans. Det innebærer også å analysere tekster i lys av historisk kontekst og perspektiver på historieskriving. Videre innebærer det å se, oppleve og analysere dans i ulike kontekster.
Å kunne regne
Å kunne regne i dans i perspektiv innebærer å forstå de dynamiske komponentene tid, rom, kraft og flyt, og å bruke disse bevisst for å underbygge intensjoner i koreografisk arbeid. Det innebærer også å bruke rom bevisst i koreografi gjennom å identifisere og bruke bevegelser av ulike størrelser og nivåer, former, relasjoner og plasseringer i rommet.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i dans i perspektiv innebærer å ta i bruk digitale ressurser i skapende arbeid og visning av dans. Digitale ferdigheter innebærer også etisk bevissthet og kunnskap om digital publisering, opphavsrett og digital dømmekraft.